Driftsinntektene holdt seg tilnærmet uendret: 4,58 milliarder i 2006 er 2,1 prosent lavere enn året før.
Resultatnedgangen forklares ifølge Dagens Næringsliv med færre seilinger på grunn av dårlig vær og andre driftsforstyrrelser, og en nedgang på de tradisjonelle, korte rutene mellom Norge og Danmark. Dessuten var 2006 preget av høyere bunkerskostnader.
Det har vært en nedgang i antall passasjerer. Den forklares med økt konkurranse fra lavprisfly og andre ferge- og cruisrederier, samt endringer i folks ferie- og fritidsvaner.
Nå satser rederiet nær en milliard euro på nye skip til kortrutene til Danmark og ruten Oslo-Kiel. Superspeed-fergene til Danmark settes inn i trafikk i desember i år og april 2008. Den nye Color Magic skal ha sin jomfrutur fra Kiel 15. september i år.
Investeringene vil på kort sikt gi lavere resultater.
Tyngre sjø for Color Line
0Resultat før skatt sank med 34 prosent fra 256 millioner kroner i 2005 til 170 millioner i fjor. I år vil resultatet falle ytterligere på grunn av store investeringer.