Flere flyselskaper sliter med lønnsomheten, og de fleste i bransjen mener det fortsatt er for mange selskaper på vingene i Europa. En konsolidering av de hardt pressete flyselskapene er på sin plass, men lite har skjedd.
Inntil nå. Tre av Europas tradisjonsrike flyselskapet er for tiden oppkjøpskandidater, noe som kan bidra til å bedre ubalansen i markedet.
Selskapet som eier British Airways og spanske Iberia – IAG – vil nå kunne overta irske Aer Lingus. Etter mye frem og tilbake har irske myndigheter godtatt salget.
Samtidig forsøke den polske regjeringen å kvitte seg med sitt nasjonale flyselskap LOT. Dette er et av verdens eldste flyselskaper, som lenge har vært under hardt økonomisk press, og flere ganger blitt reddet fra konkurs.
Ifølge konsernsjef Sebastian Mikosz forsøker LOT nå å bli kjøpt opp av andre, få inn investorer eller at man velger å legge selskapet ut på børs.
Samtidig innrømmer han at det ikke er lett å få noen til å investere i et flyselskap om dagen, med den situasjonen som er i Europas luftfart.
I Portugal har man imidlertid godt håp om å lykkes med et salg. I første omgang skal 61 prosent av selskapet legges selges ut. Fem prosent av aksjene i TAP Portugal er forbeholdt de ansatte, men ut over det er det nå to interessenter som har meldt seg. Begge er fra Sør-Amerika, den ene et konsortium fra Brasil, det andre fra Colombia. Nye bud havnet på regjeringens bord sist fredag.