Ifølge administrerende direktør og hovedaksjonær Leif Lundin gikk det ikke helt som forventet.
Inn i Danmark og Finland
– Den svenske børsen fikk et kraftig kursfall i mai, noe som preget investeringslysten fram mot sommeren. At vår første handelsdag var 6. juli kan nok også i ettertid sies å ikke være det mest ideelle tidspunktet, når de fleste var mer opptatt av gradestokken enn aksjekursen, sier Lundin.
Et børsfall på over 30 prosent siden første handelsdag sier sitt om at investorene har skygget unna et av Sveriges største internettbyråer.
Men Lundin er ikke skremt av den grunn.
– Vi har fått inn 20 friske millioner som vi skal bruke til å entre nye markeder i tillegg til Sverige og Norge. Vi har en vekststrategi, sier han.
I løpet av september skal Travelpartner starte opp i Danmark og Finland. Videre planer omfatter også Polen og Baltikum, men her er tidshorisonten noe lengre.
Søker oppkjøpskandidater
Travelpartner fikk i regnskapsperioden 1. juli 2005 til 30. juni 2006 et underskudd på 3,7 millioner svenske kroner. Tilsvarende resultat året før var drøyt 100 000 kroner i pluss.
Av underskuddet er to millioner kroner knyttet til den svenske virksomheten, mens 1,7 millioner kommer fra operasjonen i Norge. Ifølge Lundin betydelige markedsføringsinvesteringer i de ulike markedene årsaken til det negative resultatet.
Nå er kontoret i Norge lagt ned, og i stedet drives virksomheten fra Sverige.
– Er det aktuelt å hente inn ytterligere millioner fra markedet?
– Skulle det dukke opp interessante oppkjøpsobjekter, er vi parate til å gjøre en ny emisjon, svarer Lundin kontant.