Det er ikke lenger noen tvil om at Norwegian ikke lenger er ett av Norges mest punktlige flyselskap. Det har vært stor uenighet rundt dette tidligere, men i en ny rapport viser det seg at hele ett av fire Norwegian-fly er forsinket.
Dette er selvsagt dårlig nytt for Kjos & co; ikke bare går dette utover oppfattelsen av merkevaren, for det er også dyrt å være forsinket. I følge Flightstats.com, som fører statistikk over de internasjonale flyselskapenes punktlighet, var mer enn hver fjerde Norwegian-avgang forsinket i januar.
Selskapet havner på 31.-plass av i alt 33 europeiske flyselskaper i årets første måned. De eneste selskapene som er lenger nede på listen, er to russiske selskaper, melder Check-In.dk, i følge E24. Halvparten av de forsinkede flyene landet 15-30 minutter etter planlagt ankomst. En fjerdedel av forsinkelsene landet 45 minutter etter tiden.
Selv forklarer selskapet at dette skyldes utfordrende værforhold.
– Vi erkjenner at punktligheten vår i januar ikke var god nok. Vår operasjon ble truffet hardt av dårlig vær i desember og januar, og været har ingen kontroll over, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.
SAS, som flyr i de samme områdene, har imidlertid høyere punktlighet.
Statistikken viser at bare 73 prosent av Norwegians flyvninger gått til planlagt tid. Tilsvarende tall for SAS var 83,8 prosent punktlighet. Sistnevnte har noe flere kanselleringer.