Målet er å legge ut kabinvirksomheten til underleverandører på rundt 20 ruter de neste to årene. Samarbeidet om bemanning av kabinpersonale er forventet å øke ytterligere de kommende årene, til å omfatte både kort- og langdistanseflygningene.
Ifølge pressemeldingen fra Finnair er dette et av sparetiltakene som skal kutte forbruket med rundt 200 millioner euro. Målet for det finske flyselskapet var å spare rundt 18 millioner årlig, men kabinpersonalet ble ikke med på leken. Dermed endte forhandlingene våren 2011 uten resultat.
– Vi har gjort vårt beste for å finne gode kostnadsløsninger for vårt personale, men uten resultat, sier Finnairs administrerende direktør Ville Iho i den samme pressemeldingen.
Han mener de økonomiske vilkårene for selskapets personale langt overskrider det generelle nivået for kollektivavtaler i det finske fagforbundet for kabinpersonale.
– Et selskap som går med tap kan ikke fortsette å betale en egen ”Finnair-premium”. Vi må få ned kostnadene på et konkurransekraftig nivå. Dessverre får vi ikke dette til gjennom forhandlinger med fagforbundet, noe som gjør at vi må gå til det skritt å kjøpe tjenester fremfor å produsere dem selv, sier Iho.
Avtalen med OMS Aviation skal etter planen innledes i løpet av første kvartal 2015.
Trending
- Peer Gynt Tours: Derfor deltar vi på TravelMatch i januar
- TAP Air Portugal innfører Premium Economy
- Oman’s wadier – unike fotturer og naturopplevelser
- November-fall for Widerøe
- Bare fem uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Eivind Roald: kommersiell finjustering, teknologisk løft og tydeligere kundefokus i Norse
- Smuglansering av SAS Holidays
- Virkes reaksjoner på budsjettforliket
