Selv om den norske virksomheten viser framskritt på resultatsiden, er kundelekkasjen betydelig, selv om det var ventet en viss nedgang som følge av flere butikknedleggelser.
Akkumulert er omsetningsnedgangen på ni prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I det viktige tredje kvartalet fikk feriekjeden en nedgang på hele 18 prosent. At årets siste kvartal normalt også er det svakeste, vil etter alle solemerker bety at underskuddet i de første ni månedene på minus 0,5 millioner kroner vil forverre seg.
Må styrke varemerket
Administrerende direktør Jörgen Karlsson i Ticket Norge erkjenner at reisebyråkjeden sliter med å beholde markedsandelen.
– Vi har gjennomført et betydelig omstillingsprogram som har brakt kostnadene ned på et fornuftig nivå. Vi har også fått opp produktiviteten per ansatt med seks prosent, sammenlignet med i fjor. Driftsmarginen er i tillegg bedret gjennom styring mot mer lønnsomme produkter. Problemet vårt er rett og slett at vi har for få kunder, sier han.
Karlsson går ikke god for påstanden om at omstillingsprosessen har dreid bort fokuset fra markedsarbeidet.
– Vi har lagt ned de riktige butikkene og tatt ned kostnadene der det har vært nødvendig. Det hele handler om å både bremse og samtidig gi gass. Her har vi nok vært litt for defensive med gassen, sier Ticket-sjefen.
I kvartalsrapporten til Ticket Travel Group forklares inntektssvikten blant annet med at kjennskapen til merkevaren Ticket er svært lav i Norge, sammenlignet med Sverige.
– Er det ikke for lettvint å skylde på liten merkekjennskap når dere tross alt har holdt på i det norske markedet i en årrekke?
– De første årene var vi nok for forsiktig med å investere i merkevaren. Det blir det imidlertid en endring på nå, sier Karlsson og varsler en betydelig markedsoffensiv i tiden framover.
Regnskapstall for Ticket Norge jan.-sept. 2006
(Tall for samme periode 2005 i parantes.)
Bruttoomsetning: 692 800 000 (762 600 000)
Nettoomsetning: 66 200 000 (70 000 000)
Resultat etter skatt: -500 000 (-5 100 000)
Skal tilby billig valuta
For å friste flere feriekunder til Ticket har reisebyråkjeden inngått en avtale med valutabanken Forex Bank.
Avtalen går ut på at kunder som kjøper en reise hos Ticket, enten i butikk eller på nettet, får utstedt et verdibevis som kan brukes hos Forex Bank. Med beviset i hånden kan kunden veksle valuta til en rabattert kurs. Meningen er også at det på sikt skal bli aktuelt å markedsføre Ticket i filialene og på hjemmesiden til Forex Bank og visa versa.
Administrerende direktør Jörgen Karlsson i Ticket Norge har store forventninger til samarbeidet som gjelder både Sverige og Norge.
– For begge parter er dette en vinn-vinn-avtale. Vi får synliggjort oss mot Forex sine kunder, og de mot våre, både på nett og i butikk, sier Karlsson som understreker at det ikke er snakk om at butikkene til Ticket skal starte opp med veksling av valuta.
Ikke bare Ticket
Ifølge regionsjef Michael Geitner i Forex Bank mottar ikke Ticket noen provisjon av valutaomsetningen.
– Dette gir Tickets kunder en merverdi, noe som vil bidra til at de får flere kunder, sier han.
Geitner mener det var naturlig å etablere et samarbeid med Ticket.
– De er store både i Norge og Sverige. Med en felles målgruppe fant vi ut at her ligger det synergi for begge parter, forklarer han.
Geitner er imidlertid klar på at han ønsker å friste flere reisebyråer.
– Vi er ikke på noen måte låst til Ticket. Vi håper derfor flere byråer vil se en verdi i å ha en avtale med oss, sier han.