Turkish Airlines økte omsetningen med 23 prosent i årets seks første måneder, men nettoresultatet er det langt verre med. Det sank hele 29 prosent, skriver Travel News Sverige. I følge flyselskapet skyldes resultatnedgangen dårligere valutakurs samt økte skatteutgifter.
Og det kan ikke være overraskende at selskapet øker omsetningen; hittil i år har nemlig Turkish Airlines startet 15 nye 15 nye internasjonale ruter, samt fem nye innenrikslinjer. Det betyr at nettverket har vokst til 196 internasjonale og 237 nasjonale destinasjoner. Flåtestørrelsen er på 232 fly.
I løpet av de seks første månedene fløy flyselskapet 22,4 millioner passasjerer, noe som er 26 prosent flere enn på samme tid i fjor. Antall tilgjengelige seter økte med 21 prosent og inntekt per flydde kilometer steg med (RPK) 27 prosent. Til sammen hadde flyselskapet en kabinfaktor på 78,9 prosent.