På fredag ble nyheten internt sluppet om at Norges desidert største reisebyråkunde hadde valgt HRG fremfor Berg-Hansen. Hva som er årsaken til at Statoil har byttet byrå er enda ikke kjent, men HRG selv mener overgangen skyldes det globale nettverket i HRG-konsernet og gode teknologiske løsninger.
– Jeg kan avkrefte at vi fikk Statoil fordi vi «kjøpte volum». Faktisk var det ikke prisen vi diskuterte i de avsluttende rundene og Statoil ønsket å bevege på seg på grunn av totalpakken vi kunne tilby, sier en kilde i byrået til Travel News.
Det er ingen tvil om at HRG må ansette flere mennesker etter overtagelsen av storkunden. Fra før av har Orkla vært den største norske kunden til reisebyrået, mens de nå har hanket inn en avtale som blir anslått å være verd mer enn én milliard kroner årlig.
– Det er klart at stemningen i byrået har vært ekstatisk siden nyheten ble kjent. Snakk om å gå fra å være lillebror til å bli storebror over natten, sier kilden videre til Travel News.
Overgangen fra Berg-Hansen til HRG gjør at maktbalansen blant reisebyråene har forandret seg radikalt.
Det svirrer også ubekreftede rykter om at Norges nest største private innkjøper av reiselivstjenester, Aker, også valgte seg HRG. Denne avtalen skal ikke være underskrevet og sannsynligvis vil ikke Aker velge et byrå hvor de ikke er den største og viktigste kunden.
– Meg bekjent har aldri tidligere de to største reiselivsinnkjøperne i Norge tilhørt samme byrå. Jeg er ikke sikker på om det vil skje denne gangen heller – Aker vil nok ønske at de er den største og viktigste kunden til sitt byrå, sier en annen kilde til Travel News.
De personene Travel News tok kontakt med i HRG-ledelsen i Norge samt i Aker og Statoil ønsket ikke å kommentere saken.