Verdens flyselskap vil få et samlet overskudd på 12,9 milliarder dollar i 2013. Dette kommer frem av tall The International Air Transport Association (IATA) nylig offentliggjorde. Og det ser ennå lysere ut i årene fremover; til neste år er det ventet et samlet overskudd på 16,4 milliarder dollar, noe som gir en resultatmargin på 2,6 prosent.
Det er flere årsaker til resultatforbedringen, men IATA trekker spesielt frem lavere drivstoffpris og bedre organisasjonsstruktur i flyselskapene som forklaringer. Men det er fortsatt et stykke opp til toppåret 2010; da leverte flyselskapene 19,7 milliarder dollar i resultat før skatt noe som gir en resultatmargin på 3,3 prosent.
– Generelt sett er flyselskapene på rett vei. Drivstoffprisene er fortsatt høye, men lavere enn i 2012. Etterspørselsveksten stiger med 5-6 prosent årlig, samt at effektiviteten til flyselskapene er langt bedre grunnet emisjoner og joint venture-samarbeid. Dessuten hjelper teknologiutviklingen flyselskapene å bli mer lønnsomme, sier IATA-sjef Tony Tyler.
Likevel advarer han mot en altfor stor tro på årene som kommer.
– Det er en rekke faktorer som kan påvirke bransjens lønnsomhet negativt. Cargo-volumene har ikke vokst siden 2010 og lønnsomheten for disse selskapene ligger på 2007-nivå. Dessuten vil ikke flyselskapene tjene mer enn 5,94 dollar per passasjer i 2014, sier Tyler.