Det er et hardt presset flyselskap som nå ser seg om etter nye inntektslinjer. Ifølge den danske avisen Jyllandsposten arbeides det i disse dager blant annet med et nytt forretningsområde som SAS håper vil kunne generere et tresifret millionbeløp.
Forretningsmodellen går blant annet ut på å selge bonuspoeng til andre selskaper, som på sin side skal kunne dele ut disse til egne kunder.
Alt dette for å supplere det tradisjonelle billettsalget.
– IT-kjempen Apple tjener gode penger på sin App Store, der samarbeidspartnere tilbyr sine produkter og tjenester. SAS og EuroBonus skal ha samme funksjon, sier salgs- og markedsdirektør Eivind Roald til Jyllandsposten.
I løpet av sine drøyt 20 år har SAS gjennom sitt bonusprogram samlet 3,3 millioner medlemmer. At det i tillegg er en spesielt attraktiv og kjøpesterk kundegruppe burde være et særdeles viktig salgsargument i det videre arbeidet med å bli luftens svar på Apple.