Informasjonssjef Knut Morten Johansen holder foreløpig kortene tett til brystet når det gjelder konkrete destinasjoner. Til Aftenposten sier han reisemålene avhenger av hvor attraktive start- og landingstidspunktene blir.
Utenom ruten til New York og et rent businessfly fra Stavanger til Houston (oppstart 20. august) har SAS per i dag ingen direkte, interkontinentale ruter fra Oslo. De nye planene er utvilsomt en reaksjon på den skjerpede konkurransen i markedet, ikke minst fra lavprisaktører som Norwegian.
De interkontinentale rutene ble avslørt da konsernsjef Rickard Gustafson onsdag la frem regnskapet for andre kvartal, som viser blodrøde tall. Selskapet fikk et tap før skatt på 1,078 milliarder svenske kroner, med den følge at sparetiltakene skjerpes ytterligere.
– Den intensive konkurransen og prispresset senket marginene mer enn ventet, kommenterte Gustavson i en børsmelding.
Ytterligere bemanningsreduksjoner er ventet. I første omgang må 300 personer gå.
Tapet til tross, Gustafson viser også til positive tall. I april oppnådde selskapet rekordhøy kabinfaktor, og antallet passasjerer som fløy med SAS økte med drøyt 300 000 i kvartalet.
– Samtidig fortsetter vi å senke enhetskostnaden, som i løpet av året sank med 5,3 prosent, sier konsernsjefen.
SAS omsatte for 8,4 milliarder kroner i andre kvartal, som er halvannen milliard lavere enn samme periode i fjor.
– Vi trapper opp tiltakene på inntekts- og kostnadssiden, og allerede i regnskapsåret 2014/2015 forventer vi en resultatforbedring på ytterligere én milliard svenske kroner, konkluderte konsernsjef Gustavson.
SAS satser på direkteruter til Asia og USA
0Neste høst starter SAS nye ruter til Asia og USA fra Norge og Sverige, og trapper dermed opp krigen om langdistanse-passasjerene. Samtidig blir det nye kutt.