Mandag viste SAS frem et av flyene i selskapets langdistanse-satsing – en A330. Maskinen er slett ikke ny, bortsett fra innmaten. Den er gjort helt om. Slik skal SAS hevde seg i den stadig skarpere konkurransen om de oversjøiske passasjerene.
Alle flyselskapene som har ambisjoner i det interkontinentale markedet satser nå voldsomt på å tiltrekke seg passasjerer, ikke minst i det lukrative, skandinaviske markedet.
At SAS nå satser kommer ikke én dag for sent, ifølge førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen. Etter å ha fulgt norsk og internasjonal luftfart tett i flere år mener ha SAS rett og slett ikke har noe valg.
– På langdistansene har SAS vært litt bakpå, sier han i en kommentar til Aftenposten.
Det gjelder både i Europa og i forhold til de nye og svært aggressive konkurrentene i Europa.
Nå skal SAS oppgradere ett fly i måneden. I tillegg får de fabrikknye fly fra i høst. I 2018 fases selskapets helt nye flytype inn – Airbus A350 XWB (extra wide body).
Det er særlig i businessklassedelen oppgraderingen blir synlig. Her blir det splitter nye seter med såkalte flatbeds, som kan felles helt ned. Også mellomklassen og økonomi skal bli bedre, mer romslig med nye og bedre informasjons- og underholdningssystemer. Trådløst internett og strøm- og USB-uttak blir også standard på alle klasser.
I København mandag flagget SAS også en ny interkontinental rute. Hvor ble imidlertid ikke kunngjort, men mye tyder på at den vil gå til Nord-Amerika.