SAS går nå inn i markedet for pakkereiser med lanseringen av SAS Holidays, et nytt produkt som samler fly, hotell, transport og tilleggstjenester i én bestilling. Selskapet beskriver satsingen som et strategisk svar på økende etterspørsel etter mer integrerte ferieløsninger og en ambisjon om å styrke sin posisjon i fritidsmarkedet.
Lanseringen bekreftes i en pressemelding fra SAS, der selskapet legger vekt på at produktet skal markedsføres aktivt med kampanjelinjen «There’s holidays. And there’s SAS Holidays». Pakkene er tilgjengelige på alle salgspunkter i Europa og kan bestilles via sas.no, sas.se, sas.dk og flysas.com.
Skal gi et mer helhetlig reisetilbud
Aron Backström, visepresident for produkt og lojalitet i SAS, sier at satsingen skal gi både økt kundeverdi og nye forretningsmuligheter. Han fremhever kombinasjonen av kvalitetssikrede pakker, EuroBonus fordeler og konkurransedyktige priser. SAS Holidays dekker nær hele rutenettet, og reisende tjener EuroBonus poeng på hele pakken i tillegg til poeng for flyreisen. Det gis også 50 prosent levelpoeng. Statusmedlemmer beholder sine vanlige fordeler som bagasje, setevalg og loungetilgang.
Satsingen er utviklet sammen med TripX Travel AB, som står for hotelltilbudet og har det formelle ansvaret for pakkereisene i henhold til gjeldende regelverk.
Bransjen er positiv, men peker på klare krav til gjennomføring
Travel News Sverige har samtidig innhentet kommentarer fra flere sentrale aktører i den nordiske reisemarkedet. Redaktør Camilla Jonsson rapporterer at reaksjonene er forsiktig positive, men at flere peker på tydelige forventninger til både produktutvikling og prisnivå. Kommentarene er hentet fra Travel News Sverige sin dekning av saken .
Martina Krantz, kommunikasjonsansvarlig i Apollo, beskriver SAS Holidays som et interessant og til dels naturlig steg, gitt utviklingen i Europa der flere flyselskaper har integrert pakkereiser i porteføljen. Hun understreker imidlertid at suksess vil avhenge av hvor godt SAS klarer å utnytte sitt sterke merkevarenavn og store kundebase.
Claes Pellvik, kommunikasjonsansvarlig i Ving, peker på at produktets hotellutvalg ved lansering virker relativt smalt og domineres av fire og fem stjerners hoteller. Han mener bredden i utvalget vil være avgjørende for konkurransekraften, og beskriver konseptet som et spennende tilskudd som skjerper konkurransen i markedet.
Adam Györki, kommunikasjonsansvarlig i TUI Norden, viser til at den økende interessen for integrerte ferieløsninger gir et naturlig grunnlag for denne typen satsing. Han trekker paralleller til både Norwegian Holidays og British Airways sine pakkeløsninger.
Norwegians kommunikasjonsdirektør Charlotte Holmbergh kommenterer kort at selskapet ønsker SAS lykke til med satsingen.
En samlet og mer sømløs kundeopplevelse
SAS legger vekt på at produktet skal gjøre planlegging og gjennomføring av feriereiser enklere ved at hele reisen håndteres i én prosess. Backström fremhever at kombinasjonen av SAS sin punktlighet og et kuratert hotellutvalg skal gi økt trygghet og bedre oversikt for kunden.
Lanseringen av SAS Holidays gjør at flyselskapet følger etter andre flyselskaper som allerede har posisjonert seg med integrerte pakkereiser.
Kilder
SAS, pressemelding om lanseringen av SAS Holidays
Travel News Sverige, artikkel skrevet av redaktør Camilla Jonsson: SAS bekräftar lansering av SAS Holidays – så här tycker branschen
Travel News Norge: Smuglansering av SAS Holidays
