Etterforskningen er knyttet til SAS sin rolle og mistanken om at flyselskapet kan ha fremkalt fare «for andre personer». Havariet i Aalborg skjedde sekundet etter at SAS-maskinen hadde landet på vanlig måte, og det oppsto skader blant passasjerene da flykroppen tippet over. Tre dager senere skjedde samme type havari under landing i Vilnius i Litauen. Havarikommisjonene; både i København og Vilnius konkluderte med at havariet trolig skyldes rustdannelse på en vital del i understellet.
SAS-konsernet har registrert 27 fly av typen Dash 8 Q400. Fire av disse opereres av Widerøe mens de øvrige brukes av SAS Sverige og SAS Danmark. Det er konstatert rust ved understellet på flere av disse flyene.
SAS sin kommunikasjonsdirektør Hans Ollongren avviser i en pressemelding onsdag at det finnes dekning for påtalemyndighetens mistanke. Men SAS kommer til å samarbeide med påtalemyndigheten i Stockholm og oversende all nødvendig informasjon, sier Ollongren.
(NTB)