Sammenslutningen The Atlantic Gateway Consortium (AGC) går i første omgang inn med 5,3 milliarder kroner, men det er like mye nye ruter til Brasil og USA som skal bidra til å få selskapet på fote igjen.
AGC er et konsortium satt sammen av den amerikansk-brasilianske flyinvestoren David Neeleman og det portugisiske busselskapet Humberto Pedrosa. De satser både på nye ruter, og å kutte kostnader.
– Det blir vanskelig å gå med overskudd i år, blant annet på grunn av krisen i Brasil, sier Neeleman, som til daglig er administrerende direktør i det brasilianske lavprisselskapet Azul.
– Neste år, når vi har implementert våre endringer, regner vi med å gå i pluss.
Ifølge Neeleman planlegger TAP ti nye ruter til USA, der de nå har to – til Miami og New York. I tillegg kommer åtte nye destinasjoner i Brasil, der TAP allerede har 11.
AGC har flagget kjøp av 53 nye Airbus-fly for TAP. Neeleman har tidligere nevnt at ordren inkluderer 14 A330 wide body, og 39 A321 narrow body-maskiner.
Den brasilianske konkurrenten Avianca er nå medlem i konsortiet.