Ryanair annonserte 10. juli at de vil gå til sak grunnet forskjellige staters subsidiering av nasjonale flyselskaper. Ryanair har tidligere krevd etterforskning, men det har til nå ikke gitt resultater. Dette gjelder flyselskap som Air France, Lufthansa, Alitalia og Olympic Airways. Klager på disse selskapene ble levert inn for over ett år siden, men intet har hendt i følge Ryanair. Lavprisselskapet mener at det er snakk flere hundre millioner Euro som de nasjonale flyselskapene har mottatt i illegal støtte.
Dette er enda et eksempel på kommisjonens tveeggede forhold til nasjonale subsidier. På den ene siden nekter deå ta stilling til det alvorlige bruddene på konkurranselovgivningen i forhold til subsidier fra en stat til deres flaggskip som Air France, Lufthansa, Alitalia og Olympic, mens de på den andre siden gjennomfører latterlige etterforskninger mot mindre regionale flyplasser som Charleroi, sier Ryanairs Jim Callaghan i en pressemelding
Nylig ble Ryanair nektet å ta over det irske selskapet Aer Lingus fordi selskapet ikke kunne redegjøre for hvordan konkurransesituasjonen i Dublins Lufthavn skal avklares. Selskapet mener videre at det er forskjellige regler som gjelder for lavprisselskapene og de store nasjonale flyselskapene.
– Ryanair har ingen andre alternativer enn å utfordre Kommisjonens manglende etterforskning av ulovelige subsidier. Ryanair er sikker på at Europaretten vil sette Kommisjonens til ansvar for den manglende interessen til å se de statelige subsidiene til stater som fortsetter å beskytte sine ineffektive flyselskaper, sier han videre.
Trending
- Peer Gynt Tours: Derfor deltar vi på TravelMatch i januar
- TAP Air Portugal innfører Premium Economy
- Oman’s wadier – unike fotturer og naturopplevelser
- November-fall for Widerøe
- Bare fem uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Eivind Roald: kommersiell finjustering, teknologisk løft og tydeligere kundefokus i Norse
- Smuglansering av SAS Holidays
- Virkes reaksjoner på budsjettforliket