Ryanair leverte et rekordsterkt halvårsresultat, med både solid overskudd og trafikkvekst. Samtidig kutter selskapet ruter i flere sentrale europeiske markeder, blant annet Tyskland og Østerrike, som følge av høye passasjeravgifter, og varsler at kapasiteten heller flyttes til markeder som Sverige.
Sterk finansiell rapport: Passasjervekst og økte billettpriser
Ifølge Ryanairs halvårsrapport økte omsetningen med 13 prosent til 9,8 milliarder euro, mens driftsresultatet steg til 2,86 milliarder euro – en kraftig forbedring fra fjorårets 2,01 milliarder euro. Driftsmarginen styrket seg til 29,1 prosent, og nettoresultatet endte på 2,54 milliarder euro. Selskapet fraktet 119 millioner passasjerer i perioden, en økning på 3 prosent. Samtidig steg gjennomsnittsprisen på billettene med 13 prosent.
På bakgrunn av sterk etterspørsel og tidlig leveranse av nye fly, oppjusterer Ryanair nå sin trafikkprognose for inneværende regnskapsår til 207 millioner passasjerer.
Kritisk til høye skatter: Kuttes i Tyskland og Østerrike, mer vekst i Sverige
Til tross for de sterke tallene varsler konsernsjef Michael O’Leary rute- og kapasitetskutt i markeder med høye avgifter, spesielt Tyskland og Østerrike. Ryanair kutter ytterligere to fly fra basen i Wien, og reallokerer kapasiteten til markeder som Sverige, Ungarn og Italia – land hvor regjeringene fjerner eller reduserer avgifter for å stimulere trafikken.
O’Leary går i pressemeldingen hardt ut mot den østerrikske passasjeravgiften, som er blant Europas høyeste (12 euro per passasjer).
– Østerrikes flymarked kollapser som følge av denne skadelige passasjeravgiften, mens nabomarkeder som Sverige, Ungarn og Italia kutter avgifter for å sikre vekst. Dette undergraver konkurranseevnen og flytter investeringer, ruter og arbeidsplasser ut av Østerrike og Tyskland, sier O’Leary.
O’Leary: Avgifter ødelegger marked og arbeidsplasser
O’Leary påpeker at Ryanair hadde presentert en vekstpakke på én milliard euro for den østerrikske regjeringen, med ambisjon om å øke trafikken i Østerrike med 70 prosent og opprette 40 nye ruter. Ifølge Ryanair har hverken myndigheter i Østerrike eller Tyskland respondert med tiltak for å gjøre det mer attraktivt for flyselskap å investere.
Passasjeravgiften genererer kun 160 millioner euro i året, men skader markedet betydelig. Hvis ikke myndighetene handler, vil flere ruter og fly fjernes til fordel for lavkostland. Det gir høyere priser og dårligere rutetilbud for passasjerene, advarer konsernsjefen.
Kapasiteten flyttes til Sverige
Kapasiteten og rutene Ryanair nå trekker ut av Østerrike og Tyskland vil i stedet bli styrket i markeder hvor avgifter er lavere. O’Leary trekker spesielt frem Sverige som eksempel på et land der regjeringen aktivt bidrar til luftfartens vekst gjennom avgiftslette og lavere flyplassavgifter.
Denne utviklingen understreker hvor avgiftsog reguleringspolitikk nå i økende grad former det europeiske flymarkedets ruteutvikling og konkurransesituasjon, der lavkostaktører som Ryanair søker maksimal fleksibilitet og lavest mulig kostnadsnivå.
Kilder
Ryanair Pressemelding: “CALLS ON GOVT TO SCRAP AVIATION TAX TO GROW TRAFFIC & TOURISM”
Business Travel News Europe: “Ryanair cuts German winter routes amid air tax dispute”
Reuters: “Ryanair launches more routes from Sweden as aviation tax scrapped”
