De fleste har opplevd at tilbudet på en flybillett og den endelige prisen ikke er identisk. For eksempel tar flyselskapene ekstra betalt for bagasje, at man betaler både med og uten kredittkort, betale for valgt sete og varm mat.
Ryanair var et av de selskapene som var med å innføre dette for europeiske passasjerer og har i lengre tid blitt skjelt ut for mer eller mindre skjulte gebyrer. Nå viser en ny undersøkelse at dette er ufortjent; det er fem andre flyselskap i Europa som i snitt tar mer betalt for ekstratjenester fra passasjerer enn det irske lavkostselskapet.
På toppen av listen utarbeidet av Idea Works ligger Jet2.com etterfulgt av Virgin Atlantic, Aer Lingus, Flybe og Easyjet. På verdenstoppen ligger Qantas som nesten tar 371 kroner ekstra per passasjer. Ryanair tar på sin side ut “kun” 110 kroner ekstra per passasjer. Selvsagt er det store forskjeller mellom disse selskapene, og det er klart at Ryanairpassasjerer knallhardt har blitt oppdratt i kunsten å ikke gjøre noe “feil” på flyreiser.
Ekstrakostnadene for passasjerene har steget merkbart siden 2008, da det kun var 23 flyselskap som oprerte på denne måten. I dag er det en viktig inntektskilde for verdens flyselskap.