Egencia er eid av verdens største reiseselskap, Expedia Inc. Det er med andre ord litt av en storfangst den 11 mann store gründerbedriften, som har kontorer i Oslo og Trondheim, har hanket i land.
Forretningsreisegiganten Egencia falt altså pladask for lille Revios Qondor-verktøy, som strømlinjeformer organisering av møter, gruppereiser, konferanser og events. Kontrakten innebærer at alle i Egencia som jobber innenfor møter, gruppereiser, konferanser og events skal bruke Qondor som sitt daglige arbeidsverktøy.
– Det føles unektelig litt absurd at en internasjonal kjempe som Egencia kjøper inn et av våre produkter og ruller det ut over hele Europa, sier medgründer og produktsjef for Qondor-verktøyet til Revio AS, Nils Olav Rislå.
Rislå og Mård Askim etablerte Revio AS i 2005, et par år etter ferdig utdanning ved NTNU. De ti siste årene har selskapet jobbet med utvikling av programvare og laget tekniske løsninger for norske kunder som Securitas, TV2, Eika-gruppen og VIA Travel.
Selskapet hadde over tid sett at arbeidet rundt organisering av møter, gruppereiser, konferanser og events kunne effektiviseres. For tre år siden besluttet de å utvikle verktøyet Qondor.
– Vi så at reiselivsbransjen trengte et skreddersydd totalverktøy for å kunne utføre oppgavene sine på en bedre og mer kostnadseffektiv måte. Målet vårt var å lage et verktøy som er tidsbesparende, gir komplett oversikt over alle arrangementer og gir brukeren god kvalitetskontroll. Vi velger å anse kontrakten med Egencia som bekreftelse på at vi har lykkes med dette, men samtidig jobber vi kontinuerlig med å videreutvikle produktet, sier Rislå.
Revio lanserte Qondor på vårparten i år. I Norden har selskapet allerede sikret seg VIA Egencia, G Travel, Ticket Biz og Connections som kunder.
Denne uken reiser gründerne Rislå og Askim sammen med Innovasjon Norge til Silicon Valley for å være med på Technology Incubator (TINC). Kurs- og konferansemarkedet i USA omsetter for 280 milliarder dollar årlig, ifølge amerikanske Convention Industry Council. Flere av de store reisebyråkjedene spår vekst på to-tre prosent i Europa og USA i 2016.
– Vi har booket møter med potensielle kunder, store hoteller som MGM Resorts, og ikke minst selskaper som leverer komplementær teknologi til vår plattform. Vi ser store muligheter i USA, sier Rislå.