Flyselskapet har hatt problemer så og si siden etableringen i 1946 og har en rekke ganger blitt reddet fra konkurs tidligere. Også nå må den italienske staten inn med penger, en redningspakke på 500 millioner kroner er på plass, og bidragsyterne er det statseide postselskapet Poste Italiane, banker og aksjonærer.
Myndighetene mener det er mange gode grunner til samarbeid mellom Alitalia og Poste Italiane, men møter kritikk fra tenketanken Bruno Leoni research center.
– Italienske skattebetalere bør ikke måtte betale for å hjelpe Alitalias partnere ut av dette rotet. Den eneste stordriftsfordelen mellom Poste og Alitalia er at mange oppsigelsesbrev vil bli sendt med posten, sier forskningsdirektør Carlo Stagnaro.
I løpet av de siste tolv årene har flyselskapet sjelden sluppet unna turbulens og Alitalia havnet i økonomiske vanskeligheter etter nedgangen i luftfartsindustrien i 2001. Også i 2004 var selskapet på randen av konkurs. Tiden var preget av konflikter mellom fagforeningene og selskapets ledelse med ulovlige streiker som rammet mange passasjerer.Konkurranseregler har vanskeliggjort forsøk på å få selskapet på økonomisk fote gjennom subsidier. Det har en rekke ganger blitt spekulert om selskapet vil bli kjøpt opp av Air France.