Teknologien er utviklet i et samarbeid mellom Avinor og SAS, Widerøe og Norwegian sine handlingselskaper.
-Dette er en vinn-vinn-situasjon for både passasjerene, handlingselskapene og Avinor. Passasjerene får en enda mer sømløs og effektiv reise ved at man slipper pre-boarding, handlingselskapene kan bruke personalressurser på andre oppgaver ved avgang – og vi frigjør areal som kan brukes til å styrke servicetilbudet for passasjerene, sier lufthavnsjef ved Ålesund lufthavn, Tor Hånde, i en pressemelding.
På Ålesund lufthavn er det plassert tre SBG-enheter. Ved Oslo Lufthavn finner man enhetene på hele pir-syd, ved bussgater og på utland Schengen/non Schengen. Men prosjektleder Simen Simonsen opplyser at flere lufthavner vil ta denne teknologien i bruk i nær framtid.
-Trondheim er på gang. Her er det bestilt to enheter. Det samme er tilfellet ved Stavanger lufthavn – og Bergen lufthavn er i dialog med lokale handlere, sier han.
Så langt viser erfaringene at man trenger 2-3 enheter ved hver gate for å øke effektiviteten.
-Noen utfordringer knyttet til flyselskapenes egne sjekk-inn-systemer jobber vi videre med, men teknologien har så langt vist seg å levere gode resultater, sier Simonsen.
SBG-systemet føyer seg inn i rekken av teknologi (selvbetjent bagdrop og felles innsjekkingskiosker) som de siste årene har bidratt til en mer sømløs reise for passasjerene ved Avinors lufthavner.