– Markedet er vinneren, sier førsteamanuensis Espen Andersen på BI til Dagens Næringsliv.
Andersen spådde billigere billetter etter streiken – og bare to dager etter at den var over var Norwegian i gang med en lavpriskampanje for å få kundene tilbake. Norwegian har gått ut med priser helt ned i 199 kroner én vei til en rekke storbyer, og sol- og bad-destinasjoner til 399 kroner.
Ikke uventet gjorde også konkurrentene noe av det samme. Ryanair annonserer med priser helt nede i 19 kroner én vei (til Szcezin i Polen), og reiser til London for 89 kroner. Paris var også helt nede i 149 kroner.
For den som kan reise på litt ubekvemme tidspunkter er det med andre mange kupp å gjøre nå på våren og forsommeren,
SAS lanserte også sine ”helgekupp”-priser, som betyr billige turer til populære storbyer som Amsterdam, Paris og Barcelona. Sistnevnte er nede i 599 kroner én vei.
Nå er det som Andersen påpeker ikke uvanlig med lavpriskampanjer på denne årstiden, men streiken har utvilsomt bidratt til ytterligere temperatur i salget. Han tror heller ikke Norwegians omdømme på litt lengere sikt er svekket.
– Om 14 dager er alt glemt, sier han til DN.
På kortrutene mener Andersen at flyselskapene ikke har så mye å gå på når det gjelder pris, mens langrutene kan falle ytterligere i pris fremover. Her har Kjos en konkurransefordel med nye fly og billig kabinpersonale.
Norwegian-sjefen signaliserte senest på Skavland sist fredag billigere langreisebilletter.