Startskuddet for Norwegians polske eventyr går 13. juli. Fra da av skal flyselskapets første maskin fly fra Warszawa til Nice seks ganger i uken, Barcelona fire, Malaga fire og til Alicante tre ganger i uken. 1. september kommer Norwegians andre flymaskin, og rutenettet utvides tilsvarende.
– Målet vårt er å fly en million passasjerer med utgangspunkt fra Warszawa i 2007. Da skal vi også tjene penger, sier Bjørn Kjos.
Til sammenligning fløy Norwegian i 2005 3,3 millioner passasjerer, og den norske virksomheten skal i år runde fem millioner passasjerer. Rutene mellom Oslo og Warszawa og Krakow tilhører den norske virksomheten.
Stort pendlermarked
Ideen til den polske operasjonen slo rot da Norwegian opplevde overraskende stor suksess med rutene fra Oslo til Warszawa og Krakow. Kjos så at en stor andel av passasjerene var polske arbeidere. Ikke jordbærplukkere, men høyt kvalifiserte yrkesgrupper som jobber på verft, i entreprenørvirksomhet og lignende.
– Det er 350 000 polske gjestearbeidere bare i Irland. I England er det 500 000. Og det blir ikke få som drar til Spania som åpnet for dette 1. mai. Det er svært mange byggeprosjekter langs spanskekysten, sier Kjos.
Det er altså et marked i tillegg til de tradisjonelle forretnings- og feriestrømmene. Og det er grunn til å tro at de sistnevnte vil utvikle seg godt.
– I løpet av de siste årene har Polen fått ned inflasjonen til om lag 2,5 prosent samtidig som landet har hatt en sterk vekst i BNP (bruttonasjonalprodukt). Arbeidsløsheten synker også. Dette er altså et land med en spennende økonomi, sier seniorøkonom Knut A, Magnussen i DnB NOR.
Norwegian har allerede ansatt piloter og kabinpersonell. En tommelfingerregel er at man trenger 25 ansatte per fly, og den polske Norwegian-organisasjonen blir dermed på om lag 50 personer. I tillegg kommer det noen personer til å drive markedsføring. Alle andre funksjoner, som IT-drift, inntektsstyring, ruteplanlegging og generell ledelse, ivaretas av den norske organisasjonen. Kjos regner ikke med å måtte ansette flere personer i Norge på grunn av satsingen i Polen.
Riktig tidspunkt?
Mens konkurransen i lavprismarkedet er beinhard i for eksempel både Tyskland og Baltikum, mener Kjos at situasjonen ikke er så slem i Polen. Centralwings, et datterselskap av LOT, er aktive. Det samme er det to år gamle Wizzair, med det har ikke Warszawa som base. Og det slovakiske selskapet SkyEurope er visstnok på vei ut.
– Men det er alltid tøft å komme inn på et marked. Det avgjørende er å velge riktig tidspunkt, sier Kjos.
Han framholder at hvis man går inn for tidlig, blir det vanskelig å få nok passasjerer. Og går man inn for sent, er det vanskelig å flytte markedsandeler.
Kjos mener ellers Norwegian har et konkurransefortrinn som et norsk selskap. Skandinaviske flyselskap har nemlig et godt rykte i Polen og blir sett på som solide, skikkelige og punktlige. Direkteruter vil også være et godt kort i kampen om passasjerene. I dag er det få som flyr direkte fra Warszawa til for eksempel Spania. LOT gjør det, med det selskapet er jo ikke lavpris.
– På sikt er det også en fordel for oss at konkurrentene taper penger i bøtter og spann. For eksempel har SkyEurope 30 prosents negativ driftsmargin, forteller Kjos.
Det nye bestillingssystemet Amadeus har utviklet for lavprisfly, som Norwegian tar i bruk i disse dager, er vesentlig for satsingen. Det sikrer papirbilletter til en kostnad under den Ryanair opererer med. Og i Polen er det ikke mange som har kredittkort – den vanlige reisedokumentasjonen i Norge.
Det er ingen hemmelighet at Kjos er imponert over hva Ryanair har fått til. Desto mer tilfredsstillende vil det være å pille storebror på nesen.
– Det norske prisnivået er det dobbelte av Ryanairs, mens det polske er en tredel, framholder Kjos.
Selv om Norwegian skulle få suksess i Polen vil ikke Kjos fable om å starte lignende operasjoner i flere land:
– Vi har fortsatt mye å gjøre i Norge. Og i Polen er det svært mange muligheter.
STEIN ARILD IGLEBÆK