Førti prosent mener at problemene Norwegian har hatt med Boeing 787 Dreamliner har skadd omdømmet til flyselskapet.
– Det er klart at de forsinkelsene og dårlige kundeopplevelser vil kunne påvirke omdømmet. Hvor mye og hvor lenge gjenstår å se. Det viktigste vi kan gjøre for å ha tillit er å få flyene til å gå som de skal og sikre kundene en god reiseopplevelse, sier kommunikasjonsdirektør Ann-Sissel Skånvik i Norwegian.
Dette har også ledet til at flere oppgir at de heller vil velge erkekonkurrent SAS på USA-flygningene:
– Fire av ti sier de vil fly med SAS (42 prosent).
– To av ti sier de vil fly med Norwegian (24 prosent).
– Jumbo er United: Bare 5 prosent sier de vil fly amerikansk.
37 prosent av de som nå heller velger SAS og United svarer at det er problemene til Norwegian som har påvirket valg av favorittselskap til New York. Men 44 opplyser at service-surr og forsinkede deler ikke har påvirket valget. Disse ville valg SAS og United uansett, skriver avisen.
– De som skal til Bangkok eller New York vil nok i stor grad vurdere andre selskaper fordi de ikke vil risikere å få ødelagt ferien, selv om det kanskje er dyrere. Dette vil vare til man ikke lenger leser om problemer i media. Jeg tror ikke de tvil påvirke bestilling av billetter til norske og europeiske flyvninger. Her har kundene erfaring for at det går bra, sier kommunikasjonsrådgiver og lærer ved Markedshøyskolen, Dag Inge Fjeld,til VG.
Ann-Sissel Skånvik hevder at problemene enn så lenge ikke har gått utover billettsalget til lavkostselskapet.
Pål Silseth ved Norsk Kundebarometer mener Norwegian kan stable omdømmet på beina ganske fort om de får bukt med problemene.
– Det mest kritiske ser ut til å være at de ikke har laget gode nok planer for krisehåndtering. Også informasjonsbiten har de fått kritikk for tidligere, sier han.