Catair eies med like deler av fem partnere, deriblant flyselskapet Iberia og den spanske turoperatøren Iberostar, men Iberia skal ha 80 prosent av stemmene. Catair starter opp med en flåte på tre leasede Airbus 320 og har som mål å fly 400 000 passasjerer i november og desember. I 2007 skal passasjertallet være fem millioner og flåten telle 14 fly. I løpet av 2008 skal begge tallene dobles. Fra samme tidspunkt skal Catair, som skal drives uavhengig av Iberia, ha oppnådd lønnsomhet.
Marked i sterk vekst
– Det er klart Catair blir en tøff utfordrer, men samtidig er det en kraftig vekst i Spania. Det er nettopp for å ikke overlate veksten til Spanair og Air Europe at Iberia satser. Men de har høye kostnader, og derfor er det naturlig at de vil ta lavprissegmentet gjennom et annet flyselskap, sier informasjonsdirektør Simen Revold i SAS.
Den store flyaktøren i Spania er Iberia med om lag halvparten av markedet. Spanair, med en markedsandel på 22 prosents, har imidlertid vokst sterkt de siste årene. I fjor økte inntektene med 23 prosent, og overskuddet endte på 47 millioner svenske kroner. I første halvår i år økte inntektene med 40 prosent, og underskuddet var på ti millioner kroner mindre enn samme periode i fjor. Første halvår er tradisjonelt svakt i flybransjen, mens andre halvår er desto sterkere.
Oppmuntret av suksessen har Spanair lagt planer for videre ekspansjon. Dagens flåte på 64 fly skal økes med tre neste år. På litt lengre sikt er målet å øke antall fly med 25 prosent og få en markedsandel på 27 prosent innen 2010.
Flere konkurrenter
Det er ikke bare Catair som vil by Spanair på kamp om den generelle passasjerveksten i Spania. For det første er det ventet at Iberia vil øke kapasiteten med 12 prosent fra Madrid og 13 prosent fra Barcelona, som et svar til den nye utfordreren. I tillegg er lavprisselskapet Air Europe sterkt til stede på markedet, selv om det har markedsandeler som ligger lavere enn Spanairs.
Dessuten planlegger Barcelona-baserte Vueling ytterligere vekst. Dette selskapet, som startet opp i juli 2004, har i dag 14 maskiner på 34 ruter innenriks i Spania og til andre land i Europa. I første halvår hadde Vueling 1,4 millioner passasjerer og fikk inntekter på 130 millioner euro. Målet er en omsetning i år på 260 millioner, et lite overskudd og anskaffelse av to fly til.
Spanair sikter i sin strategiske plan fram til 2010 mot en 60 prosents økning, til 5,5 millioner passasjerer på 40 ruter ut fra Barcelona. Og selskapet planlegger å kutte prisene så mye som 50 prosent for å svare på lavprisutfordringen. Så gjenstår det å se om selskapet klarer å redusere kostnadene like mye, slik at Spanair kan fortsette å være en suksesshistorie for SAS-konsernet.