Panamakanalen var sin tids månelanding, et byggverk av dimensjoner som forbandt to verdenshav, og slik åpnet for en betydelig trafikk mellom den amerikanske øst- og vestkysten.
Panama Citys nye metro, som offisielt ble åpnet i går, kan muligens ikke sammenlignes med ingeniørbragden for hundre år siden, men den er den første i sitt slag i Sentral-Amerika.
– En ting var å bli ferdig i tide, en helt annen var å skaffe til veie tilstrekkelig med kvalifiserte arbeidere til å sluttføre prosjektet, forklarte mannen som er satt til å lede bygningsarbeidet, Arturo Graell.
Kanalselskapet sto overfor lignende problemer, da amerikanerne måtte overta etter de franske ingeniørene, som ikke klarte å ferdigstille kanalen.
Metro Line One, som er på 13,7 km – hvorav 7,5 går under jorda – skal bidra til å betydelig forbedre hovedstadens trafikkproblemer, som har vokst dramatisk de senere årene.
– Metroen vil forandre livet mitt. I dag bruker jeg to timer på å komme meg på jobb, sier Luis Gonzales, som bor i forstaden Pan de Azucar, og som må opp før fire om morgenen for å komme seg på jobben.
Den nye metroen bruker 23 minutter på hele strekningen, og har kapasitet til å ta 15 000 passasjerer i rushtiden om morgenen