Etter massiv kritikk får Norwegian-passasjerer fremover både betale med kontanter og gratis vann på langdistanseflyvningene sine. Bjørn Kjos & co merker tydeligvis godt at det er andre forventninger til disse flyreisene enn de kortere distansene. Flyselskapet har fått en rekke negative oppslag og Aftenposten fortalte om en 16 år gammel gutt som måtte fryse hele veien over Atlanteren, fordi Norwegian nektet ham å betale for et teppe med kontanter. Gutten hadde ikke kredittkort.
I slutten av forrige uke la selskapet følgende informasjon ut på sin facebookside:
“Vi er opptatt av å lytte til våre kunder og har derfor i dag besluttet at følgende vil gjelde på våre langruter»:
– Gratis vann til alle om bord.
– Det vil være mulig å betale med kontanter om bord.
– Gratis avbestilling av flyreisen for de som ikke ønsker å reise på grunn av manglende underholdningssystem på den innleide flymaskinen.”
For det er ikke bare gratis vann og manglende mulighet til å betale med kontanter som Norwegian har blitt kritisert for. På grunn av forsinkelse med leveringen av Dreamlinerene har flyselskapet vært nødt til å leie inn en eldre Airbus-modell uten underholdningssystem om bord. Nå kan altså passasjerer få tilbake pengene hvis de er misfornøyde med underholdningstilbudet.
– Dette er et resultat av kundenes tilbakemeldinger til oss, både via media, sosiale medier, telefon og e-post, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til VG.