Totalt 2,7 millioner passasjerer og økt fyllingsgrad viser en sterk høststart for Norwegian-konsernet. Samtidig forsterkes vekststrategien gjennom nye flybestillinger og lansering av flere ruter.
Høyt aktivitetsnivå og sterk fyllingsgrad
September ble en aktiv måned for Norwegian-konsernet, som nå består av både Norwegian Air Shuttle og Widerøe. Totalt reiste 2 698 173 passasjerer med de to selskapene denne måneden. Av disse sto Norwegian for 2 302 536, mens Widerøe fraktet 395 637 passasjerer.
Fyllingsgraden for Norwegian endte på 86,6 prosent, opp 1,4 prosentpoeng fra året før. Kapasiteten målt i tilgjengelige setekilometer (ASK) økte med 2 prosent, mens passasjerkilometer (RPK) steg med 3 prosent.
I gjennomsnitt hadde Norwegian 89 fly i drift, og konsernets samlede gjennomføringsgrad var på over 98 prosent.
Punktligheten var 78,9 prosent for Norwegian og hele 94 prosent for Widerøe.
Ifølge selskapet ble driften påvirket av midlertidige luftromsstengninger i Norge og Danmark på grunn av droneobservasjoner, noe som forklarer en stor andel av kanselleringene.
30 nye Boeing-fly styrker flåten
Samtidig som passasjertallene viser stabil vekst, bekreftet Norwegian i september at de øker sin flyordre hos Boeing med 30 ekstra 737 MAX 8-fly. Den totale bestillingen er dermed på 80 fly, som skal leveres over flere år.
Les mer om flyordren i vår sak fra 24. september her.
Konsernsjef Geir Karlsen fremhever i pressemeldingen at den nye flåteutvidelsen gir rom for både vekst og modernisering, samtidig som den støtter arbeidet med lavere utslipp og drivstofforbruk.
– September var en sterk måned for oss, med høy fyllingsgrad og gode bookingtall fremover. Vi ser en økende etterspørsel inn mot vinter- og juletrafikken, sier Karlsen.
Nye ruter og videre integrasjon med Widerøe
Norwegian lanserte også en rekke nye ruter for sommersesongen 2026, blant annet fra Oslo, Bergen, Stockholm, Gøteborg og København til nye destinasjoner i Sør-Europa og Baltikum.
Hele oversikten over sommerrutene finner du i vår artikkel fra 26. september – les den her.
I tillegg legges tolv nye destinasjoner til fra Billund, blant annet Barcelona, Roma, Chania og Porto.
Selskapet opplyser at Widerøe nå er i ferd med å integreres tettere i konsernet, blant annet gjennom Norwegian Reward-programmet, der Widerøe-flygninger gir poeng fra og med 16. oktober.
Sterk posisjon i Norden
Med nesten 2,7 millioner passasjerer i en høstmåned viser Norwegian-konsernet styrke i et marked som preges av økt konkurranse og høye kostnader.
Den kombinerte veksten i antall fly, rutetilbud og samarbeidet med Widerøe gir konsernet en bredere markedsdekning som omfatter både regionaltrafikk og europeiske hovedruter.
Selskapet beskriver selv strategien som vekstorientert, med mål om å styrke posisjonen som et ledende nordisk flyselskap med moderne flåte og høy frekvens.
Med nye ruter, økende passasjertall og en fornyet flyflåte fremstår konsernet som godt posisjonert til å møte både sesongvariasjoner og strengere miljøkrav.
Fakta: Norwegian-konsernet september 2025
| Nøkkeltall | Norwegian | Widerøe | Totalt konsern |
|---|---|---|---|
| Passasjerer | 2 302 536 | 395 637 | 2 698 173 |
| Fyllingsgrad | 86,6 % | – | – |
| Punktlighet | 78,9 % | 94 % | – |
| Gjennomføring | 99,1 % | 98,4 % | Over 98 % |
| Antall fly i drift | 89 | – | – |
Kilder
Pressemelding: Norwegian-konsernet begynte høsten med 2,7 millioner passasjerer i september 2025 – Norwegian Media (publisert 4. oktober 2025)
Norwegian bestiller 30 ekstra Boeing 737-fly – totalordre økes til 80 fly – Travel News (publisert 24. september 2025)
Norwegian med nye ruter for sommersesongen 2026 – Travel News (publisert 26. september 2025)
