De to flyselskapene har tidligere kranglet om å være det mest punktlige flyselskapet av de to. SAS har da gjerne brukt Avinors avgangsstatistikk, som nå taler i selskapets disfavør.
Av 10 783 målte Norwegian-flyvninger var 5,89 prosent forsinket med mellom 15 og 29 minutter. 1,70 prosent var veldig forsinket, mens forsinkelsen var omfattende i 1,63 prosent av tilfellene.
Det plasserer Norwegian blant de alle beste i Europa. Faktisk er det bare østerrikske Tyrolean Airways som er mer punktlig.
SAS innrømmer at ting ikke har gått helt på skinner den siste tiden.
– Vi har nå knallhard fokus på det internt, sier pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø.
Både SAS og Norwegian gjør det bedre enn snittet for både de større og internasjonale flyselskapene. Punktligheten for disse er henholdsvis 83,37 og 75,21 prosent. 90,77 prosent av Norwegians flyvninger landet uten forsinkelser i juli, det tilsvarende tallet for SAS er 85,19.
– Vi har større ambisjoner enn dette, og skal tilbake til toppen igjen, sier Sandstø.
Når det gjelder punktlighet på flyplasser havner Oslo Lufthavn på tredjeplass i Europa, etter München og Wien.
Fakta
En ankomst regnes som punktlig dersom den finner sted innenfor en tidsramme på 15 minutter fra oppsatt rutetid. Det er amerikanske Flightstats som har gjort undersøkelsen.