Hele 132 saker er sendt fra Norwegian-passasjerer til flyklagenemda og flere ventes etter alle problemene i desember. Stridens kjerne er blant annet om flyselskapets kunder som bestiller billett med Dreamliner men ender opp med erstatningsfly her rett på kompensasjon.
VG har fått innsyn i korrespondansen mellom nemnda og flyselskapet knyttet til flere av klagene som ble behandlet i slutten av januar. Brevene viser full skjæring mellom aktørene.
I sitt fire sider lange svarbrev anklager Norwegian nemnda for å drive «en vilkårlig og tendensiøs bevishenting» og mener den ikke er egnet for å vurdere prisavslag for passasjerer som reiser med en annen flytype. Videre kritiserer de nemndas praksis med å offentliggjøre selskaper som ikke føyer seg etter vedtakene som fattes, skriver VG.
I de tilfellene det har vært mulig, så har flyselskapet tilbudt passasjerer kansellering av billetten ekstrakostnad når erstatningsfly er leid inn. Men i akutte tilfeller er dette lite interessant for passasjerer, men Norwegian vil likevel ikke betale ekstra kompensasjon til disse.
I høst ble det kjent at Norwegian for første gang nektet å føye seg etter et vedtak i nemnda, da de ble pålagt å refundere ti prosent av flybilletten til en passasjer som fløy til New York med et innleid erstatningsfly i stedet for en Dreamliner. Vedtak i nemnda er ikke juridisk bindende, men veiledende. De norske selskapene har imidlertid hatt tradisjon for å følge nemndas vedtak i tvistesaker.
– Vi er prinsipielt imot å bli straffet for å oppfylle våre forpliktelser om å skaffe alternativer til våre passasjerer. En slik anbefaling vil dessuten danne presedens i hele bransjen, og bytte av flytype skjer hos de fleste flyselskap over hele verden hver eneste dag, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til VG.
Virke-direktør, Rolf Forsdahl, er leder av nemnda og reagerer på Norwegians krasse ordlag.
– Det er helt uproblematisk at man er uenig i begrunnelsen for et vedtak. Men her reagerer vi på at et selskap som selv sitter i nemnda tilkjennegir en mistillit til nemnda. (…) Vi er pålagt gjennom forskrift å offentliggjøre hvilke selskaper som ikke følger nemndas vedtak. Dette bør ikke komme som noen overraskelse på Norwegian, sier han til avisen.