Etter første halvår kunne Norwegian melde om 1,77 millioner solgte passasjerkilometer (RPK) mot 3,3 millioner for SAS Braathens.
Det ga Norwegian salgsinntekter på 1,3 milliarder kroner, noe som er en vekst på 53 prosent i forhold til samme periode i fjor. Resultat før skatt gikk fra minus 27 millioner til minus 35 millioner. Den kraftige ekspansjonen har altså kostet, men Norwegian-sjef Bjørn Kjos tror likevel det vil betale seg relativt raskt.
– Samlet sett vil Norwegian gå bedre i år enn i fjor, lover han.
Det betyr at virksomheten fra Norge vil gå vesentlig bedre. Den nystartede operasjonen fra Polen vil nemlig gi underskudd i år. I fjor fikk Norwegian et resultat før skatt på 26,75 millioner kroner.
SAS Braathens skuffer
Tidligere har SAS Braathens vært best i klassen, men i første halvår var det Sverige og Danmark som utmerket seg. Syke piloter og streik i SAS Braathens kostet flyselskapet 350 millioner kroner i første halvår.
Selv om kabinfaktoren steg med 3,9 prosentpoeng til 67,9 prosent, Norwegian klarte for øvrig 78 prosent, økte inntektene bare med to prosent. Og resultatet før skatt sank fra 509 millioner kroner første halvår i fjor til minus 58 millioner i år.
SAS-gruppen samlet fikk et resultat før skatt på SEK 643 millioner i andre kvartal i år, mot 590 millioner samme periode i fjor. Dermed blir underskuddet etter første halvår 744 millioner mot 700 millioner første halvår i fjor.
I seg selv ser ikke disse tallene strålende ut, men den underliggende utviklingen er positiv. I SAS-flyselskapene er kapasiteten redusert og antall passasjerer økt. Dermed bedres belegget og inntjeningen. Og kostnadene er redusert kraftig, men mye spises opp av økte drivstoffkostnader.
– Hvis vi renser for engangsposter og urolighetene i Norge, er resultatet 600 millioner kroner bedre enn i fjor. Vi ser for oss et positivt årsresultat, men jeg kan ikke spesifisere nærmere, sier investorkontakt Sture Stølen i SAS-konsernet.
Det er det gode belegget som løfter resultatene. Og det skyldes primært enveis-prisene som ble innført i august i fjor. Man kan altså ikke forutsette den samme resultatforbedringen i andre halvår i år som i første. I 2005 endte SAS-konsernet med et resultat før skatt på 418 millioner svenske kroner.
(En oversikt over flyselskapenes regnskapstall for første halvår i år og i fjor finnes i den trykte utgaven av Travel News – nummer 9/06.)
Flyr omsider høyere
Selv om det er store forskjeller mellom flyselskapene, er den generelle trenden at de store selskapene går bedre etter år med tap – til tross for økte drivstoffutgifter. Passasjerene er villige til å betale høyere priser.
Den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, melder at antallet flypassasjerer økte med 6,7 prosent i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Inntektene er på vei opp, men siden oljeprisen er høy, regner IATA med at flyselskapene samlet sett vil få et skikkelig økonomisk løft først neste år.
Bedre for de store
Resultat før skatt i British Airways regnskapsmessige første kvartal, som endte 30. juni, vokste med 72 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, til GBP 154 millioner. Det er en økning på 9,8 prosent i antall reisende på business class som har sendt inntjeningen i været. De transatlantiske rutene genererer ifølge nyhetsbyrået Bloomberg hele 65 prosent av inntektene, og spesielt rutene til India og USA har vært innbringende.
Konsernsjef Willie Walsh spår imidlertid at det blir tøffere framover:
– Billettprisene går trolig ned for å fylle flyene, samtidig som dollaren blir svakere, sier han til Bloomberg News.
Lufthansa økte i første halvår inntektene med 14 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Konsernresultatet gikk fra null til et overskudd på 297 millioner euro. Det må legges til at fjorårsresultatet var belastet med kostnader knyttet til overtakelsen av det kriserammede flyselskapet Swiss og flyselskaper i Eurowings-gruppen.
– Vi ser framgang og potensial i alle våre forretningssegmenter, sa toppsjefen, Wolfgang Mayrhuber, ved resultatframleggelsen.
Han forventer en bedring av fjorårets resultat som endte på 577 millioner euro.
Air France-KLM hadde ikke lagt fram resultatet da Travel News gikk i trykken, men antall betalte passasjerkilometer (RPK) steg med 7,9 prosent i første halvår, og belegget (kabinfaktor) økte med 1,3 prosentpoeng til 80,2 prosent.
Det er for øvrig kun SAS blant de store europeiske flyselskapene som måtte tåle en nedgang i RPK første halvår i år.
Problematisk for lavpris
Finnair måtte tåle en kraftig reduksjon i resultat etter skatt for andre kvartal: 0,4 millioner euro i år mot 26,4 millioner samme periode i fjor. I tillegg til lavere gjennomsnittsinntekter per setekilometer, på grunn av tøff konkurranse og høye drivstoffkostnader, skyldes nedgangen lavprisdatteren Flynordic.
I fjor fikk Flynordic et underskudd på 157,4 millioner svenske kroner. Egenkapitalen var ved årsskiftet så lav at Finnair måtte skyte inn 141 millioner for å opprettholde driften. Problemene er på ingen måte over, og Finnair må trolig belage seg på å måtte sprøyte inn mer penger i år.
Sterling sliter også, og selskapet har i årets seks første måneder opparbeidet seg et underskudd på 180 millioner danske kroner. Toppsjefen i FL Group, som ved årskiftet tok over flyselskapet som litt tidligere hadde slukt Maersk, Hannes Smareson, forsikrer imidlertid om at snuoperasjonen i Sterling går etter planen. Men han legger til at rekordhøy oljepris og økende konkurranse er en utfordring.
Easyjet og Ryanair
I lavprissektoren kan man si at de gamle er eldst.
Kraftig passasjervekst ga Easyjet en salgsøkning på 34 prosent i perioden april-juni, flyselskapets regnskapsmessige tredje kvartal. Omsetningen endte på nesten GBP 450 millioner i tremånedersperioden. Passasjerveksten var 16 prosent, til 8,8 millioner, og gjennomsnittsinntekten steg.
– Inntektene var så sterke som ventet, men utviklingen for enhetskostnaden var ikke så bra, også om du tar med drivstoffkostnadene, sier analytiker Geoff Van Klavern i Exane BNP Paribas til nyhetsbyrået Bloomberg.
Ikke desto mindre venter Easyjet at årets overskudd vil være mellom 40 og 50 prosent høyere enn i fjor, når regnskapet avsluttes ved utløpet av september.
Det første kvartalet i flyselskapet Ryanairs avvikende regnskapsår, som startet 1. april, endte med et nettoresultat på 116 millioner euro. I samme periode i fjor ble nettoresultatet 64,4 millioner. Salgsinntektene i kvartalet steg til 567 millioner euro, noe som er en oppgang på 40 prosent. Drivstoffskostnadene økte med 52 prosent, men Ryanair tror likevel at årsoverskuddet kommer til å stige med fem-ti prosent.
Bedre i USA
For første gang på seks år la USAs nest største flyselskap fram positive tall da fasiten for andre kvartal kom. Morselskapet UAL Corp. fikk et overskudd på USD 199 millioner. Tapet i samme periode i fjor var USD 1,4 milliarder. Harde kostnadskutt og økte passasjerinntekter er forklaringen til framgangen som har kommet til tross for svært høye drivstoffskostnader.
United kom ut fra konkursbeskyttelse i februar, en skjebne det har delt med mange andre selskaper. Delta Airlines regner med å kunne friskmeldes neste år, og det har derfor avvist fusjonsforhandlinger med et annet kriserammet flyselskap, nemlig US Airways.
Continental Airlines la i juli fram sitt beste kvartalsresultat siden 2001 og regner med ytterligere forbedringer i år. Flyselskapet mer enn doblet overskuddet til USD 198 millioner.
Derimot sliter et annet storselskap, Northwest Airlines, med å få fram svarte tall. De kabinansatte forkastet i sommer et forslag til ny tariffavtale som ville redusert de årlige kostnadene med nesten 200 millioner dollar.