Det er The International Air Transport Association (IATA) som nå offentliggjør nøkkeltallene for verdens flyindustri i 2012. Dette er 57. gang organisasjonen gir ut oversikten, og den viser at det er flyselskapene i Asia som har den største veksten i løpet av året.
Til sammen fløy IATA-medlemmene nesten tre milliarder passasjerer i fjor. Asia-Stillhavet-regionen stod for nesten en tredjedel av trafikken; nesten 950 millioner passasjerer hadde flyselskapene her i løpt av fjordåret. 808 millioner passasjerer reiste fra en nordamerkiansk destinasjon, mens 780 millioner fra en europeisk.
Til sammen er 57 millioner årsverk knyttet til luftfartsindustrien og aktivitet gjennom industrien står for svimlende 2,2 billioner dollar, ifølge IATA.
Dette er nøkkeltallene:
• Land med økonomier i sterk utvikling ledet an veksten; disse landene stod for 65 prosent av økningen av passasjerer til internasjonal flytrafikk.
• Passasjerer som velgte en oppgradert flyreise sank til sju prosent av det totale volumet i fjor. Likevel var fortjenesten per solgte premiumreise bedre enn tidligere. Samlet stod omsetningen av disse reisene for 27 prosent av den totale omsetningen.
• USA fortsetter å rage suverent på toppen over de nasjonene som flyr mest. Dette er de landene i hver verdensdel med høyest passasjertall:
Afrika: Sør-Afrika (20,4 millioner)
Asia-Stillehavet: Kina (361,4 millioner)
Europa: United Kingdom (171,5 millioner)
Latin-Amerika: Brasil (88,9 millioner),
Midt-Østen: De arabiske emiratene (40,6 millioner)
Nors-Amerika: USA (598,2 millioner)
• Dette er de landene med høyest årlige vekst:
Indonesia (18,2 prosent)
Thailand (17,7 prosent)
Tyrkia (16,7 prosent).
• Dette er verdens største flyselskap (målt i passasjerer):
Delta Air Lines (116,7 millioner)
Southwest Airlines (112,2 millioner)
United Airlines (92,6 millioner)
American Airlines (86,3 millioner)
China Southern Airlines (86,3 millioner)
• I 2012 brukte kommersielle flyselskap mer enn 276 milliarder liter med drivstoff. Dette har en estimert kostnad på 209 milliarder dollar, som tilsvarer en tredjedel av flyselskapenes operasjonskostnader.
• På de siste tre årene har verdens flyselskap fått hele 60 milliarder dollar mer på regningen grunnet høyere oljepris.
• Star Alliance er fortsatt den største flyselskapsalliansen med 25,2 prosent av all RPK i IATA. Dernest følger SkyTeam (19,8 prosent) og Oneworld (14,1 prosent).