Totalt reiste 2,3 millioner passasjerer med SAS i løpet av november, som er en reduksjon på 5,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Mye av årsaken til det er ifølge SAS’ pressemelding flyselskapets 70-årskampanje i 2016.
Den regulære flytrafikken målt som betalte passasjer-kilometer (RPK) sank med 6,1 prosent.
– I takt med den sesongmessige etterspørselen tilpasser vi nettverket våre målgrupper, sier administrerende direktør og konsernsjef Rickard Gustafson i SAS i en kommentar.
– Samtidig fortsetter vi investeringen i våre ulike tilbud, noe som ser ut til å bli verdsatt av våre kunder. I løpet av høsten av vi oppgradert loungene våre i Chicago og Paris, samt åpnet en ny lounge i Oslo og en Café Lounge i Bergen. Vi ser nå frem til å fortsette investeringene ut mot kundene samtidig som vi effektiviserer den interne organisasjonen for å ytterligere styrke SAS sin konkurransekraft, sier Gustafson.
Kapasiteten (ASK) økte med 6,4 prosent, mens kabinfaktoren sank med 5,1 prosentenheter til 68,6 prosent.
Den valutajusterte yielden og PASK økte med ni respektive én prosent i løpet av november 2017 sammenlignet med samme periode i fjor.