Interlining er mer enn å sette sammen flyvninger fra flere selskaper i samme reise. Det er en kommersiell og operasjonell avtale som gjør at ett flyselskap kan utstede én billett som også omfatter flyvninger operert av andre selskaper, og som normalt legger til rette for gjennomgående håndtering av innsjekk og bagasje der avtalene dekker dette. I tillegg gjør interlineavtaler det mulig å bygge sammenhengende reiseruter på tvers av selskaper i én og samme PNR og billettstruktur.
Interlining, altså muligheten til å kombinere flyvninger fra to eller flere flyselskaper på samme billett, har vært en etablert standard i de tradisjonelle GDS systemene og i EDIFACT baserte arbeidsflyter i flere tiår. For reisebyråer og TMCer har dette vært viktig fordi det gir en mer sammenhengende bestilling og ofte bedre forutsetninger for håndtering når en reise må endres underveis.
Derfor har interlining vært krevende i NDC
Overgangen til NDC har samtidig synliggjort et av de mest praktiske hullene i tidlige NDC implementeringer. Mye av NDC innholdet har i praksis vært bygget rundt én operatør om gangen, der tilbud, prising, setevalg, tilleggstjenester og etterkjøp håndteres i én kanal og etter én operatørs regler. Når reiseruten skal krysse to selskapers API miljøer, oppstår det raskt friksjon i både shopping, prising og betjening. I bransjedekningen av NDC trekkes særlig varierende standardtolkning, ujevn funksjonsdekning og krevende etterhåndtering frem som utfordringer for reisebyråleddet.
Singapore Airlines inn i Lufthansa Groups NDC tilbud
Lufthansa Group opplyser nå at Singapore Airlines er integrert i konsernets NDC tilbud gjennom det Lufthansa omtaler som en Singapore Airlines prime code integrasjon. Dette skal gjøre det mulig for reisebyråer å bestille interline reiseruter som kombinerer Lufthansa Group segmenter og Singapore Airlines segmenter i en NDC arbeidsflyt.
Ifølge Lufthansa Groups faktaark for løsningen forblir Lufthansa Group både pris og tilbudseier og validerende selskap på billetten. Det betyr i praksis at Lufthansa Group står som utsteder av billetten, selv om deler av reiseruten opereres av Singapore Airlines.
Lufthansa beskriver samtidig at løsningen i første omgang gjelder reiser der avreise eller ankomst er i IATA Traffic Conference Area 3, for reiser fra eller til Europa, med forbindelse i Singapore. Faktaarket nevner også reiser til Singapore via Bangkok eller Mumbai som inkluderte varianter.
Samme modell som for United og Air Canada
Utvidelsen følger samme overordnede modell som Lufthansa Group tidligere har kommunisert for interlining med United Airlines og Air Canada i sine NDC kanaler, der prime code integrasjoner har vært brukt for å gjøre interline itineraries tilgjengelige for reiseselgere.
Tilgang via API, aggregatorer og SPRK
Lufthansa Group opplyser at de nye interline reiserutene kan handles og bestilles via konsernets NDC kanaler, inkludert direkte API, NDC aggregatorer og det nettbaserte verktøyet SPRK.
Også Business Travel News Europe omtaler lanseringen som en utvidelse av Lufthansa Groups NDC innhold, der interline reiser med Singapore Airlines nå blir tilgjengelige i NDC distribusjonen.
Kilder
Lufthansa Group, faktaark: Lufthansa Group Expands NDC Offering with Singapore Airlines prime code Integration, datert 8. desember 2025.
Lufthansa Group NDC News Room, omtale av Singapore Airlines integrasjonen.
Business Travel News Europe, omtale av utvidelsen.
Lufthansa Group, tidligere kommunikasjon om NDC interlining med Air Canada.
Lufthansa Group, forklaring av interline agreement i egen artikkeltekst.
