Dette er beløpet og strukturen
Kapitaltilførselen på 28 millioner euro markerer en milepæl for airBaltic. Halvparten kommer fra Lufthansa Group, som gjennom Lufthansa Group investering i airBaltic 28 millioner euro får en konvertibel aksje verdt 14 millioner euro. Den kan gi en eierandel på 10 prosent ved en fremtidig børsnotering. Den latviske regjeringen har bidratt med en medinvestering på identiske vilkår.
Lufthansa får styreplass
Som en del av avtalen får Lufthansa Group plass i airBaltics tilsynsstyre. Endringen trer i kraft når kapitalforhøyelsen er registrert i det latviske foretaksregisteret.
Veien videre mot børs
Selskapet har tidligere signalisert at en børsnotering kan bli aktuelt i løpet av 2026. Estland har på forhånd takket nei til å delta, mens Litauen fortsatt utreder muligheten for å gå inn som medinvestor. En børsnotering vil i så fall kunne åpne for flere hjørnesteinsinvestorer og styrke selskapets kapitalbase.
Operasjonelle utfordringer og flåte
airBaltic opererer en ren Airbus A220-flåte og har i dag 50 fly av typen A220-300. Flyselskapet er den største operatøren av denne flytypen i verden, og planlegger ytterligere økning av flåten de kommende årene. Samtidig har selskapet i 2025 vært rammet av motorutfordringer knyttet til Pratt & Whitney, noe som har ført til avlysninger og redusert kapasitet i sommerprogrammet. Kapitaltilførselen kan gi økt handlefrihet til å møte slike operasjonelle utfordringer samtidig som planene for videre vekst ligger fast.
Mulige effekter for Lufthansa Group
Lufthansa har allerede et omfattende wet-lease-samarbeid med airBaltic, og investeringen kan ses i sammenheng med behovet for fleksibel kapasitet på europeiske ruter. Investeringen kommer i tillegg til Lufthansas oppkjøp av en minoritet i ITA Airways, og føyer seg inn i en bredere strategi der gruppen sikrer seg tilstedeværelse i ulike deler av det europeiske markedet.
Markedet i Baltikum og Norden
En styrket kapitalbase kan gjøre airBaltic bedre rustet i konkurransen mot lavprisselskaper og etablerte nettverksselskaper i regionen. Selskapet samarbeider på tvers av allianser, med både Lufthansa og SAS som partnere gjennom kode- og interline-avtaler. SAS er nå en del av SkyTeam, mens airBaltic fremdeles står utenfor allianser, men med fleksibilitet til å inngå avtaler med flere aktører.
Kilder
airBaltic pressemeldinger og offisielle nettsider
Reuters (21. august 2025): «Lufthansa, Latvia complete €28m airBaltic investment»
FlightGlobal (juli–august 2025) om IPO-planer, flåte og motorutfordringer
Bundeskartellamt (30. juni 2025): godkjenning av investeringen
LSM Latvia (august 2025) om statens medinvestering
