Lufthansa Group samler nå alle måltids- og drikketilbud i ett digitalt system under navnet “Culinary Journey”. Løsningen gjør det mulig for reisende på Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines å se menyen og forhåndsbestille mat og drikke før avreise, uavhengig av hvilken klasse man reiser på og hvor mange selskaper i gruppen man flyr med.
– For første gang kan kundene våre få oversikt over hele sitt mat- og drikkeutvalg på én gang – også på tilknyttede flygninger med ulike flyselskaper, sier Caroline Drischel, Senior Vice President Customer Journey i Lufthansa Group.
Med “Culinary Journey” blir det enklere for passasjerer å sikre seg sin favorittrett, samtidig som flyselskapene får bedre forutsetninger for å planlegge catering, noe som igjen bidrar til å redusere matsvinn. På kortere flygninger gir forhåndsbestilling også 10 prosent rabatt på kjøpsprodukter som sandwicher, bowls og kaker.
Mer valgfrihet og kvalitet – uansett reisevei
Det nye tilbudet gjelder på tvers av alle reiseavstander og klasser, fra økonomi på innenriksflyvninger til første klasse på langdistanse. Menyvalgene vises digitalt via nettsiden, appen eller en lenke i informasjons-e-posten før avreise, og tilpasses automatisk reisens detaljer og reiseprofilen til den enkelte passasjer.
For reisende med flere flygninger innen gruppen, for eksempel en kombinasjon av Austrian Airlines fra Wien til Frankfurt og videre med Lufthansa til New York, kan menyen bestilles samlet for hele reisen.
På langdistanse kan passasjerene velge mellom inntil ni ulike hovedretter, inkludert eksklusive retter kun tilgjengelige ved forhåndsbestilling. Dette gir også større sikkerhet for å faktisk få den ønskede retten om bord.
En del av en mer helhetlig kundereise
Løsningen inkluderer også en egen tilbakemeldingsfunksjon slik at Lufthansa Group kan bruke passasjerenes innspill til å videreutvikle tjenesten. “Culinary Journey” er en del av en bredere strategi for å tilby mer sømløse og individualiserte kundeopplevelser.
– Dette er et viktig skritt i retning av en mer helhetlig og premiumopplevelse på tvers av våre flyselskaper, sier Drischel.
Eneste flyselskaper med et så omfattende tilbud
Selv om flere flyselskaper allerede tilbyr muligheten for å forhåndsbestille måltider, gjelder dette som regel kun for utvalgte ruter, i premium-klasser, eller for spesifikke produkter som snacks og varme retter mot betaling. Vår gjennomgang av tilgjengelige løsninger hos blant annet Singapore Airlines, Turkish Airlines, Finnair, Emirates og Alaska Airlines viser at ingen av disse selskapene tilbyr en like helhetlig løsning som dekker alle passasjerer i alle kabinklasser på tvers av hele rutenettverket. I tillegg er rabatter, kundetilpasset menyinformasjon og systematisk bruk av tilbakemeldinger ofte fraværende eller lite dokumentert.
Det gjør Lufthansa Groups nye konsept “Culinary Journey” alende med et så omfattende tilbud. Ved å samle digitale menyer, forhåndsvalg, rabatter og personlig tilpassede måltidsalternativer i én løsning som i prinsippet gjelder alle reisende, uansett flytype, klasse eller destinasjon, tar Lufthansa forhåndsbestilling av måltider et skritt videre mot å bli en del av den totale kundeopplevelsen, heller enn en tilleggstjeneste for bare de i premium klassene.
Kilder
Lufthansa Group pressemeløding
