Det har vært mye negativ omtale av Norwegian og langdistansesatsingen deres de siste månedene, men en ny utgave av Norsk Flyprisindeks fra reisesøkemotoren Travelmarket.no, viser at prisbildet er annerledes etter at Norwegian startet satsingen. Konkurrentene har blitt nødt til å reagere på de lave prisene som presser billettmarkedet til Bangkok og New York, og snart også til Los Angeles.
I forbindelse med alle uregelmessighetene med Dreamliner-flyene har det vært mulig å få innblikk i hvor gode Norwegian er til å fylle dem. I mange tilfeller har 250 – 290 passasjerer vært utsatt for forsinkelser, tall som avslører at Norwegians fly er nesten fulle, ettersom deres Dreamlinere kan ta 291 passasjerer. Reaksjonen fra konkurrentene i langdistansemarkedet har vært ganske markant. Med utgangspunkt i avreiseuke 10 (3 – 9. mars 2014) har billettprisene til de tre oversjøiske storbyene i Norwegian-nettverket falt med opptil 25 prosent på et år. Dette skriver Travelarket i en pressemelding.
Selv om Norwegian er den som presser prisene er ikke selskapet alltid billigst. Turkish Airlines er i uke 10 billigst til Bangkok på deres rute via Istanbul, og sånn har det vært i mesteparten av høysesongen. Til New York har Norwegian til gjengjeld fått et solid fotfeste, og er da også billigst i uke 10. De starter nye ruter til Los Angeles fra København og Stockholm 1. mars, og fra Oslo 1. juni. Men her har United valgt å holde fast på sin sterke stilling i markedet og senker derfor prisene.
– Norwegians fortsatte ekspansjon vil bety at billettpriser som i en årrekke har vært stabile eller stigende nå vil bli lavere. Det blir stadig billigere å fly med Norwegian i markedet, men selskapet kommer også selv til å skulle kjempe en hardere kamp om passasjerene, når konkurrentene forsvarer sine posisjoner, mener Ole Stouby, administrerende direktør i Travelmarket.no.