Et samlet Storting er positiv til bygging av en ny regional lufthavn på Helgeland, i Mo i Rana. Det er klart i forbindelse med Stortingets behandling av eiermeldingen om Avinor og Nasjonal Transportplan (NTP) 2014-2023. Polarsirkelen Lufthavn vil bli den første nyetablerte større lufthavn i Norge på nær 40 år.
– Dette er en viktig dag for næringslivet i regionen. En ny stor flyplass er en kraftig og viktig vekstimpuls for hele Helgeland. Næringslivet, politikere og en engasjert befolkning har arbeidet målrettet med dette i over seks år. Det har vært en lang reise med til tider betydelig turbulens. At Stortinget lander på sitt vedtak er et signal om at de ønsker et sterkt og fremtidsrettet næringsliv i regionen, sier styreleder Erik Wulfsberg i Polarsirkelen Lufthavnutvikling i en pressemelding.
Stortinget legger også til grunn at Avinor skal tilføres midler for å gjennomføre investeringen.
– Vedtaket er et bevis på at vi har investert 25 millioner riktig. Gjennom analyse- og planarbeid med Norges fremste eksperter på respektive fagområder, og i kontinuerlig dialog med offentlige virksomheter, har vi regionalt utviklet det beste beslutningsgrunnlaget som er lagt frem for det offentlige på lang tid, sier han.
Stortinget er tverrpolitisk positive til planene om å bygge en ny lufthavn for Helgeland i Mo i Rana, og legger til grunn at Avinor tilføres midler for å gjennomføre investeringen. Stortinget forutsetter god fremdrift i det videre planarbeidet.
– Vi mener det er realistisk at byggearbeidet starter allerede neste år, med åpning senest i 2017, sier daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavnutvikling. Han har ledet prosjektet siden idéen om en lufthavn utenfor Mo i Rana ble født.
Helgeland er i dag den største regionen i Norge, og eneste region i Nord-Norge som ikke er på stamnettet til SAS og Norwegian. Det har vært et stort hinder for utvikling og vekst i regionen. I flere tiår har det derfor vært et krav om å forbedre flytilbudet.
– Vi forventer at Samferdselsdepartementet raskt gir oppdraget til Avinor og Luftfartstilsynet med å sluttføre planarbeidet med tanke på å komme til byggestart i løpet av 2014. Vårt bidrag er aktivt å støtte arbeidet som gjenstår, slik at bygging av nye Mo i Rana lufthavn, Helgeland ikke blir unødig forsinket, sier Johansen.