– Kapasitetsmessig representerer utbyggingen et løft for Stavanger lufthavn, og vi håper det vil være med å gjøre reisen enklere. Det dreier seg både om mer plass og et styrket servicetilbud, sier lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen.
Han peker på at det i dag er lav kapasitet både i ankomsthallene og i innsjekkingsområdet i terminalen.
– Dette har særlig vært krevende i chartersesongen.Utbyggingen er en del av «Solaløftet», som er den langsiktige planen for utbyggingen av lufthavnen, sier Lorentzen.
To bagasjeanlegg
I forbindelse med kapasitetsutvidelsene skal det også bygges et nytt bagasjeanlegg, slik at Stavanger lufthavn kan tilby de reisende to anlegg ved ankomst. Dette gir også mindre sårbarhet ved eventuelle driftsforstyrrelser.
– For mange reisende representerer Stavanger lufthavn det første møtet med regionen vår. For andre starter reisen ut i verden her. Målet er at vi har en terminal som vokser i takt med passasjerveksten, sier Lorentzen. Arbeidet vil pågå frem til våren 2018, men første fase vil bli tatt i bruk allerede sommeren 2015.
En motor
– Stavanger lufthavn har spilt en avgjørende rolle i arbeidet med å utvikle regionen til hva den er i dag, og Avinor ser fram til å bidra i dette arbeidet også framover, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, som også takker for det lokale engasjementet rundt lufthavnen.
– Vi opplever at lokalpolitikerne og næringslivet i regionen skjønner viktigheten av et godt flytilbud, og Avinor setter pris på de innspillene vi har fått gjennom mange år, sier han.
5 000 kvadratmeter
Nybygget blir på rundt 5 000 kvadratmeter, men samtidig vil det gjøres ombygginger på 5 000 kvadratmeter.
Den utvidede terminalen vil kunne håndtere over 6 millioner passasjerer i året.