Bjørn Kjos og Norwegian har hatt en god tone med pressen i de snart 13 årene bedriften har vært drevet som et lavprisselskap. Omdømmet har likevel fått seg en kraftig knekk etter alle problemene med langdistanseflyvningen. Nå brukes til og med uttrykket “Kjos-fast” for hver forsinkede flyvning og det er liten tvil om at Norwegians omdømme har rast kraftig.
Nå varsler igjen Bjørn Kjos nye oppvaskmøter med Boeing-ledelsen. I følge VG.no er sjefen selv blant annet misfornøyd med avtalene om vedlikehold av flyene.
– De som jobber med vedlikehold har ikke vært trent nok til å oppdage feilene og fikse dem. Vi må se om vi skal skifte ut noen av de som håndterer flyene våre, sa Kjos i et intervju i VG.
Da Norwegian inngikk avtale om kjøp av 787 Dreamliner-fly med flyprodusenten Boeing var vedlikeholdsavtalen «Boeing GoldCare» en del av pakken. Norwegian er et av svært få flyselskaper som har kjøpt Boeings fly med vedlikeholdsavtalen Gold Care. Avtalen løper over 12 år, og Boeing bruker det frittstående selskapet Nayak, til å utføre selve vedlikeholdsarbeidet på Norwegian sitt fly, ifølge avisen.