Selskapet har fortsatt ikke avklart sitt mellomværende med det mektige amerikanske pilotforbundet ALPA, men fortsetter inntil da med å rulle ut sin satsing i det amerikanske markedet.
Det er ingen hemmelig at Kjos nettopp har blinket ut USA som et av sine hovedsatsingsområder, og er allerede godt i gang med sine ruter på østkysten. Nå står vestkysten for tur, og også denne ruten opereres med Boeing 787 Dreamliner. Kjos vedgår at problemene med denne maskintypen ikke er helt i boks, men han er sikker i sin sak om at det er nettopp med denne maskinen han skal ”erobre” USA.
En stor utfordring for Norwegian blir utvilsomt å tiltrekke seg nok amerikanske passasjerer til å gjøre operasjonen regningssvarende. Kjos & co. har vært i samtaler både med handelskammere og kjører foredrag for å bearbeide markedet, men ut over det satser selskapet på en slags word of mouth-strategi, som Kjos selv kaller det.
En viss digital annonsering har det også vært, og Kjos legger heller ikke skjul på at krigen med de amerikanske pilotforbundet og støyen rundt selskapets lave priser faktisk har bidratt positivt for selskapet.
– Nå vet i hvert fall mange amerikanere at vi flyr billig, som Kjos blant annet har uttalt.
I forbindelse med åpningen av Oakland-ruten letter Kjos litt på sløret når det gjelder selskapets videre satsing, men holder fortsatt kortene relativt tett til brystet. Han innrømmer at Norwegian vil øke mot Asia, og at Sør-Amerika er en spennende verdensdel med et stort potensiale. Noe mer om disse planene vil han foreløpig ikke kommentere, men knytter dem opp mot leveransene av en ny Dreamliner i 2015 og ankomsten av de større 787-9 i 2016.
Da blir det fart i satsingen til Asia – blant annet Kina og Hong Kong – og Sør-Afrika. Singapore står også på programmet. I Sør-Amerika er det ventelig Brasil og Argentina som er de mest interessante markedene.
Men i øyeblikket er det USA som gjelder, og Kjos er ikke redd for den forestående kampen.
– De amerikanske flyselskapene ville med sine gamle fly ikke overlevd i Europa. Delta har for eksempel en snittalder på 22-23 år på sin flåte, sier Kjos.
I stedet for å bytte flyparken i nye, mer moderne og bensingjerrige fly skal de amerikanske selskapene med sine pilotforeninger i stedet nekte Kjos & co. adgang.
Det skjer imidlertid ikke uten sverdslag. Den nye ruten til Oakland er et slående bevis på det.
Kjos åpnet San Fransisco-ruten
0Bjørn Kjos var med da Norwegian offisielt åpnet sin nye rute til San Francisco (Oakland) fra Oslo. En ny tidsregning er dermed i gang for selskapet.