Nå kjemper Widerøe, BMI Regional og SAS om oljerutene i nord. BMI og Widerøe er allerede godt etablert på sine flyvninger mellom Stavanger og Tromsø og Harstad/Narvik, mens SAS starter opp i løpet av våren. Tidligere har reisende mellom sørvestlandet og Nord-Norge måttet mellomlande i Oslo, og direktefly vil dermed forenkle reisen betraktelig mellom to regioner med stadig mer samarbeid, skriver Teknisk Ukeblad
De nye direkterutene er et resultat av Stavanger-regionen og de nordnorske kommunene med størst konsentrasjon av olje- og gassindustri, Tromsø, Harstad, Hammerfest, Sandnessjøen og Brønnøysund, gikk sammen i et felles prosjekt. Dette første til en rapport kalt «Fly Arctic», der det kommer frem at næringslivet kan spare store summer på en ny flyrute.
Konklusjonen ble at reisebudsjettet til bedriftene på til sammen 2,8 milliarder i året, kunne minskes med minst 400 millioner kroner i året på nye reiseruter. Strategien var å vise behovet i markedet for nye reiseruter, og BMI var det første selskapet som responderte.