Finnair flyr tre ganger i uken til Dehli, og det finske flyselskapet skal doble dette fra sommerprogrammet. I tillegg legger Finnair opp til fem ukentlige flygninger til Mumbai.
– Da vi forhandlet om landingstillatelser valgte vi å gjøre en stor satsning. Allerede nå er det veldig vanskelig å få landingsrettigheter, og det blir verre for hver dag som går, sier kommunikasjonsdirektør Christer Haglund i Finnair til Finansavisen.
Finnair regner med at selskapets trafikk til Asia i år vil vokse med 30 prosent. I så tilfelle tar Finnair markedsandeler, siden den generelle markedsveksten er ti prosent. SAS øker for øyeblikket ikke kapasiteten til Asia og taper dermed markedsandeler.
– Vi har i dag ingen planer om nyinnkjøp eller leie av store fly, sier investorkontakt Sture Stølen i SAS i en kommentar.
SAS fløy tidligere til India men la ned for fire-fem år siden, på et tidspunkt hvor Finnair for alvor giret opp i Asia.
Kamp om indiske landingsrettigheter
0Finnair firedobler kapasiteten til India for å sikre seg landingsrettigheter på hardt pressede flyplasser i India.