Juli 2013 går inn i historien som Norwegians beste. 2 128 835 passasjerer er en økning på 17 prosent sammenlignet med i fjor. Det er imidlertid inkludert langdistanseflyvningene, som på sin side bidrar til en negativ yield (inntekt per passasjerkilometer) på minus 11 prosent i perioden målt mot juli i fjor.
– Det er naturlig at inntektene faller når selskapet flyr lengre distanser enn før, sier finansanalytiker Erik Jacobsen i Swedbank First Securities.
Han er ikke bekymret for børsnedturen. Norwegian har økt kapasiteten med 30 prosent, og da blir nedgangen nærmest marginal. Fyllingsgraden ble på 86 prosent i juli, som er ned ett prosentpoeng mot juli i fjor.
Bjørn Kjos er på sin side godt fornøyd med trafikktallene. Han peker på at selskapet fortsetter å gjøre det godt i etablerte markeder, og at utviklingen på de nye langdistanserutene går riktig vei.
Den forsinkete leveringen av de nye Boeing 787 Dreamliner-flyene gjør at Norwegian nå opererer med to innleide Airbus A340 på langdistanserutene. I løpet av august skal imidlertid 787-maskinen tas i bruk på Bangkok og New York.
SAS økte også kapasiteten sammenlignet med juli i fjor, men ligger bare knapt 4000 passasjerer foran Norwegian. Sterkest vekst hadde SAS på Europa-rutene fra Norge og Sverige, der veksten var på 30 prosent. Det skyldes ikke minst åpningen av hele 13 nye direkteruter i løpet av juli.
– Samlet sett utvikler markedet seg som forventet, sier SAS i en pressemelding.