Quintessentially er et såkalt concierge-selskap som hjelper sine medlemmer å ordne alt praktisk i livet, gjerne de litt vanskelige oppgavene. Slik som å skaffe bord på Le Caprice eller en av de andre restaurantene i London som har lange ventelister for folk flest. Kunden betaler et årsgebyr for organiseringen og dekker selv alle utgifter direkte. Mottoet er “access to the unaccessible”.
Selskapet ble startet av Ben Elliott og Aaron Simpson i 2000. Siden da har de vokst til 500 ansatte i 22 land.
Sverige neste land
I februar markerte en gedigen fest på Ekebergrestauranten med høy kjendis-faktor lanseringen her i landet. Det skjer i form av et eget selskap som har franchise-rettighetene.
– Allerede da hadde vi nær 30 medlemmer. Vi tror potensialet er 800-1000 personer i Oslo og 1500 i Norge totalt, sier Didrik M. Cappelen som leder Quintessentially Scandinavia.
Selskapsnavnet skyldes planene om å åpne i Stockholm i mai, København til høsten og Helsingfors en gang etter det. Målgruppen er folk i næringslivet, media, kultur og politikk.
– En klubb er aldri bedre enn sine medlemmer. Vi vil ha en riktig miks, sier Aaron Simpson.
Miksen må likevel ha en fellesnevner: viljen til å bruke en del penger på moro. Quintessentially opererer med tre klasser. Det billigste standardmedlemskapet koster 750 engelske pund, mellomnivået 2500 og elite-medlemsskapet 24 000 pund. Det siste er “by invitation only” og gir medlemmet en egen stab av personlige assistenter.
Mye av Quintessentiallys virksomhet tangerer reisebyråenes. Alt fra praktisk reiseplanlegging til råd om hvor man bør dra og hva man bør besøke.
— Ja, enkelte oppgaver kan ligne. Vi jobber gjerne sammen med byråene og tror vi kan utfylle dem, sier Ben Elliott.
Åpner for samarbeid
Daglig leder i den eksklusive reisearrangøren Select Travel Norge, Dag Åge Karlsen, kjenner ikke Quintessentially fra annet enn medieomtale. Han sier Select Travel alltid er oppmerksom på ny konkurranse, men at de på ingen måte har mistet nattesøvnen.
– Vi er nok bedre enn dem til å sy sammen spesielle pakker med høy kvalitet. Men når kundene først har bestemt seg for reisemål, vil de gjerne ha noe ekstra. Og da kan det noen ganger være positivt med drahjelp, kommenterer han.
Karlsen innrømmer at som en liten arrangør i Skandinavia kan det noen ganger være vanskelig å få tak i de mest etterspurte teaterbillettene eller bord på de råeste restaurantene.
– Vi har kunder som enkelte ganger er villig til å betale ganske mye for det spesielle, slik som finalebilletter i de store tennisturneringene eller spesielle konserter, sier Karlsen.
Utfordrer AmEx?
Quintessentially hevder selv de ikke har noen virkelige konkurrenter, men pressen har nevnt American Express Black som et alternativ. Dette kredittkortet, som riktig nok er svart, men egentlig heter Centurion, gir også brukeren tilgang til en personlig rådgiver som hjelper med reise- og livsstilsservice. I Skandinavia utstedes det kun i Sverige, og brukeren må betale 20 000 kroner i årsavgift.
Noen av tjenestene vil typisk være å fikse bord på restaurant eller bestille blomster til fruen. Quintessentially hevder de er unike ved at de har lokale eksperter overalt på jorden.
– Vi vil ikke kommentere påståtte konkurrenter. Men American Express har et minst like godt utbygd nettverk med tilstedeværelse i 60 land og reisebyråer over alt, sier Peter Claesson i American Express.
Reisebyråkjeden American Express Business Travel er som navnet sier spesialisert på forretningsreiser. Quintessentially vil hjelpe medlemmene å organisere privatlivet sitt med sine eksperter på reiser, restauranter, kunst, vin, uteliv etc.
– Ligger det til rette for et samarbeid?
– Vi skal ikke avvise dette, men ser egentlig ikke helt hva American Express kan tjene på et samarbeid, svarer Claesson.