Lørdag meldte finansavisen Dagens Næringsliv at prisen for utvidelsen av Oslo Lufthavn Gardermoen har økt fra seks til 14 milliarder kroner. Overskridelsen skal ifølge avisen blant annet finansieres gjennom økt salg av avgiftsfri alkohol, tobakk og parfyme.
Kapasiteten på Gardermoen var sprengt lenge før utbyggingen ble påstartet.
I fjor reiste 23 millioner mennesker over flyplassen, fordelt på 230 000 flybevegelser.
Gjennomføringen av utbyggingen ble vedtatt i 2011. Da var kostnadsrammen på 12,5 milliarder kroner, ifølge Oslo Lufthavn AS, som er et heleid datterselskap av Avinor.
I juni besluttet Avinors styre å øke budsjettrammene for prosjektet med 950 millioner kroner, samt at man la inn en budsjettreserve på 625 millioner kroner. Bakgrunnen for budsjettutvidelsen var at utbyggingen var påvirket av et stramt bygg- og anleggsmarked.
– Det er få tilbydere i anbudskonkurransene, og prisene presses opp. I tillegg opplever prosjektet at en stor trafikkøkning øker kompleksiteten og dermed kostnadene ved parallell drift og utbygging, sier Oslo Lufthavn i en uttalelse til DNs tall.
Det er imidlertid liten tvil om at utbyggingen vil koste langt mer enn de opprinnelige budsjettene la opp til. Den nærmest oppsiktsvekkende trafikkveksten er årsaken, og vil derfor også styrke lønnsomheten i prosjektet, ifølge Oslo Lufthavn. I løpet av byggeperioden vil rundt 17 millioner flere passasjerer enn beregnet reise via Oslo Lufthavn, som vil bidra med om lag fire milliarder i økte inntekter i utbyggingsperioden.
Passasjerveksten gjør at driftsinntektene i årene etter at den nye terminalen tas i bruk også kan justeres opp. Dette gjelder ikke minst inntektene fra tax free-salget, som leverer betydelige beløp på bunnlinjen, og som dermed gir bidrar til at den omfattende utvidelsen er mulig.
– Ingen ” milliardsprekk” ved Oslo Lufthavn
0Oslo Lufthavn går på en gedigen milliardsprekk, melder Dagens Næringsliv. – Feil, sier utbyggeren, og mener de følger de opprinnelige budsjett-rammene.