Veksten i kunstig intelligens kan skape en ny konkurranse om fornybar kraft som gjør luftfartens omstilling dyrere. IATA peker i sin ferske bransjeanalyse på at økt strømforbruk i datasentre bidrar til hardere kamp om begrenset fornybar energi, og at dette kan gjøre det vanskeligere å sikre rimelige innsatsfaktorer til bærekraftig flydrivstoff, ofte omtalt som SAF.
IATA peker på datasentre som ny konkurranse om fornybar kraft
IATA beskriver utviklingen som en utfordring for energiomstillingen: Datasentre øker etterspørselen etter elektrisitet, og det skjer i en situasjon der tilgangen på fornybar energi allerede er presset i flere markeder. IATAs poeng er at dette kan gjøre det vanskeligere å bygge opp en kostnadseffektiv verdikjede for grønt flydrivstoff, særlig drivstoffløsninger som er avhengige av store mengder ren kraft.
SAF volumene er fortsatt under én prosent i 2026
IATA har de siste månedene gjentatt at tilbudet av SAF ikke vokser raskt nok. I en pressemelding 9. desember oppgir IATA at SAF produksjon i 2026 anslås til 2,4 millioner tonn, som tilsvarer om lag 0,8 prosent av globalt jetdrivstofforbruk. IATA peker samtidig på at prisnivået gir en merkostnad for industrien.
Reuters har omtalt den samme IATA advarselen og viser til IATAs vurdering om at dagens utvikling gjør det sannsynlig at bransjen vil misse nærmeste SAF mål.
IEA anslår dobling av datasentrenes strømforbruk innen 2030
Det internasjonale energibyrået IEA anslår at globalt strømforbruk i datasentre kan dobles til rundt 945 TWh innen 2030, og at AI er den viktigste driveren for veksten. Det er dette som ligger i bakgrunnen for argumentet om økende konkurranse om ren kraft, og dermed også om kraft som kan brukes til drivstoffproduksjon.
EU beskriver datasentre som en voksende energifaktor
EU kommisjonen har også pekt på datasentre som en stadig mer energikrevende del av økonomien, med behov for både mer kraftproduksjon og nettutvikling. For flybransjen er dette relevant fordi kapasitet, pris og tilgang på fornybar kraft i økende grad blir et konkurranseparameter også for drivstoffomstillingen.
Regulering og marked, IATA kritiserer kostnadseffekter
IATA har samtidig vært tydelig på at regulering kan gi utilsiktede kostnadseffekter når tilbudet er for lavt. Reuters har tidligere omtalt IATAs kritikk av hvordan enkelte markedsmekanismer og påbud kan bidra til høyere priser uten at produksjonen nødvendigvis skalerer raskt nok.
Kraft til AI løses ikke bare med fornybar strøm
Fra energisiden peker Reuters på at teknologiselskaper ser på flere løsninger for å sikre stabil kraft til datasentre, inkludert gass og kjernekraft, nettopp fordi etterspørselen vokser raskt og nettet er en flaskehals i flere regioner. Dette illustrerer at konkurransen om kraft og kapasitet kan bli bredere enn bare kampen om fornybar energi.
Kilder
IATA, Global Outlook for Air Transport, desember 2025.
IATA, SAF Production Growth Rate is Slowing Down, 9. desember 2025.
IEA, Energy and AI, 10. april 2025.
EU kommisjonen, In focus: Data centres, 17. november 2025.
Reuters, omtale av IATA og SAF tilbud, 9. desember 2025.
Skift, Double Trouble: AI’s Energy Demands Threaten Airlines’ Net Zero Goals, 19. desember 2025.
Reuters, Time to go nuclear? Inside the battle to power AI, 17. desember 2025
