Totalt hadde Hurtigruten 275.131 gjestedøgn første halvår i år, mot 249.896 i fjor. Økningen var størst i mars og mai med henholdsvis 26 og 23 prosent.
– Mest gledelig er det å se veksten i månedene forut for høysesongen. At mars og mai øker så mye viser at reisende har fått øynene opp for vår fantastiske kyststrekning også utenfor sommermånedene, sier konserndirektør Leif Øverland i Hurtigruten i følge Boarding.no
Hurtigruten har satset betydelig markedsarbeid i de viktigste markedene, og dette viser nå resultater. Å øke belegget også utenom høysesong har vært sentralt. Trenden i reiselivet med kortere, men hyppigere ferier til eksotiske reisemål merkes også hos Hurtigruten.
– Sammen med lokale samarbeidspartnere langs kysten er Hurtigruten godt posisjonert for den nye reiselivstrenden, nettopp fordi vi sammen kan tilby ekte opplevelser tett på storslått natur og unik kystkultur – uavhengig av hvilken strekning som velges, påpeker Øverland.
Det amerikanske markedet viser en økning på 32 prosent i forhold til i fjor, det britiske vokser med 17 prosent, Nederland med 35 prosent og Sverige øker med 33 prosent.