Også halvparten av bookingene som skjedde for tredje kvartal når det gjelder feriehus, var for skoleferiene (vinter-, påske- og sommerferie) 2018.
– Vi har sett en stor vekst i bestillinger av pakkereiser på FINN reise denne høsten, og våre partnere rapporterer om at skoleferien begynner å fylle seg opp. Det gjelder altså å være raskt ute dersom man ønsker å sikre seg en reise til drømmedestinasjonen neste sommer, sier Terje Berge, kommersiell direktør i FINN reise.
Tyrkia og Egypt vokser
Tradisjonelt sett pleier Danmark, Spania (Marbella, Torrevieja, Gran Canaria og Alicante), Frankrike og Norge å være blant de mest populære destinasjonene for skolesommerferien.
Norge er også det største markedet på feriehus, både målt i tilgjengelige tilbud (antall annonser) og etterspørsel.
De siste årene har vist en nedgang i antall bestilte feriereiser til Tyrkia og Egypt, mye grunnet terror og uroligheter. Tall fra FINN reise viser imidlertid at dette er i ferd med å endre seg.
Både Tyrkia og Egypt er på full fart tilbake i popularitet når det gjelder flybestillinger og pakke- og charterreisebestillinger.
Særlig Tyrkia har opplevd en enorm økning på antall flybestillinger i tredje kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Alanya har økt med 144 prosent, Konya med 61 prosent, Istanbul med 61 prosent og Antalya med 37 prosent. Konya og Antalya hadde også en markant økning i Q2 2017 sammenlignet med Q2 i 2016.
Egypt, nærmere bestemt Sharm el-Sheik, har også opplevd en stor vekst på antall bestilte pakke/charterreiser – med en økning på 500 prosent i Q3 2017 sammenlignet med samme periode i fjor. Sharm el-Sheik har også økt voldsomt (mellom 200-300 prosent) de andre kvartalene i 2017 sammenlignet med 2016.
Vil til vintervarmen
Ifølge Terje Berge kan man se en klar sammenheng mellom færre tilfeller av terror i disse landene (som tidligere har vært preget av mye uroligheter) og økt etterspørsel på reise. Men, det har også sammenheng med pris og tilbud, særlig når det gjelder Tyrkia, som er en populær sommerferiedestinasjon.
– Tyrkia har økt kraftig i popularitet etter hvert som forholdene har roet seg ned og andre populære destinasjoner, som Spania og Hellas, har blitt dyrere på grunn av høy etterspørsel fra hele Europa. Tyrkia har egen valuta som for tiden er gunstig for nordmenn og mange gode all inclusive-hoteller som gir en forutsigbar kostnad for ferien, sier Berge:
– Egypt er derimot en vinterdestinasjon, og kvartalstallene viser jo en vanvittig økning i popularitet etter hvert som det går mot kaldere tider her i nord. Tall fra FINN reise viser tydelig at nordmenn vil tilbake til varmen i Sharm el-Sheik, og hvis situasjonen nå holder seg stabil og rolig i Egypt, ser det ut til at destinasjonen kan bli veldig stor i vinter.
Fotballfeber
Den britiske byen Manchester er destinasjonen som skiller seg mest ut i tredje kvartal.
Manchester har løftet seg hele 20 plasser opp på listen over «toppdestinasjoner fly» i løpet av denne perioden, sammenlignet med andre kvartal i år. Og sammenlignet med samme periode i fjor har antall bestillinger vokst med 7,5 prosent.
Terminlisten for Premier League-sesongen ble sluppet 14. juni, og en stor andel av reisene blir bestilt i begynnelsen av sesongen – noe som kan være med på å forklare hvorfor Manchester gjør et bykst på listen.
– Manchester flyr høyt på popularitetslistene i reiselivet på grunn av suksessen til Manchester-lagene og Liverpool FC, sier Berge.
Tore Hansen, daglig leder for Liverpool FC Supporters Club Norway og Jørgen Rangnes, turansvarlig i Manchester United Supporters Club Scandinavia, bekrefter at de har sett en økning i reisende til Manchester.
– Det er stor aktivitet når terminlisten lanseres midt i juni og ut måneden. Det blir litt roligere i juli, for så å ta seg kraftig opp igjen når hverdagen igjen starter. Sesongen starter vanligvis midt i august, og da er det også stor aktivitet, bekrefter Rangnes.
Mer enn fotbalfeber
– Flyr du til Manchester har du kort avstand til flere lag i Premier League. Du har store lag som Manchester City, Liverpool og Everton, men også lag som Stoke, Burnley og Huddersfield i nærheten, forklarer Rangnes.
– Leeds i Championship er jo også populært blant nordmenn, og ikke mer enn cirka en time fra Manchester. Så Manchester er en fornuftig flyplass for mange lag i de øverste divisjonene, sier Rangnes.
Også Hansen i Liverpool FC Supporters Club merker en til dels betydelig vekst.
– Vi ser at det er stadig flere aktører som selger fotballpakker også. Liverpool og Manchester United er som kjent de klart mest populære klubbene, sier han.
Ole Fuglestad, pressetalsmann i Manchester Citys norske supporterklubb, bekrefter en tilsvarende økning i reisende til Manchester blant deres følgere.
– Det er en økning i antall fans som reiser bort for å se kamper live, en gradvis økning som har skjedd i løpet av de siste årene, forteller Fuglestad.
Det er imidlertid ikke bare fotballfeber som gjør at reiseglade nordmenn drar til den britiske byen. Manchester har også fått mye hederlig omtale i en rekke reisemagasiner, noe som igjen påvirker reiselysten.
– Blant annet havnet Manchester på Lonely Planets topp 10-liste over byer man burde besøke i 2016, forteller Berge.
Vekst i Norge
FINN reise kunne før sommeren avsløre at Nord-Norge var blant de mest populære feriedestinasjonene for nordmenn sommeren 2017. Tall fra FINN viste blant annet at søk på flybilletter til Hammerfest hadde doblet seg fra 2015 til 2017, og billetter til Leknes og Svolvær var nær ved å doble seg i samme periode.
Og det ser ikke ut til at Lofoten-feberen vår daler med det første, til tross for høst og kjøligere tider i nord.
Tall for Q3 viser nemlig at Lofoten (med flyplassene Svolvær og Leknes) er blant vekstvinnerne for flybestillinger i juli, august og september i år, med en økning på 42 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Reiser til Nord-Norge, med Lofoten i spissen, blir stadig mer populært. Nordmenn har virkelig fått øynene opp for det unike landskapet og naturopplevelsene som vår nordligste landsdel har å by på, sier Eivind W. Christiansen, produktdirektør i FINN reise.
– Vi reiser året rundt nå og tiltrekkes av aktiviteter som du kan gjøre i de ulike sesongene, som toppturer, fiske, surfing, kajakkpadling, snøscootersafari. Lofoten har noe for enhver årstid.
Også Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, bekrefter at Nord-Norge har blitt en svært populær reisedestinasjon – året rundt.
– Nord-Norge har hatt en god vekst også utenom høysesongen de siste årene grunnet nordlysturismen. Reiselivsnæringen i Nord-Norge har vært gode på å skape helhetlige opplevelser og en etterspørsel i markedet utenom sommersesongen. Vi ser at stadig flere både nordmenn og utenlandske gjester ønsker å se nordlyset og å ta del i arktiske opplevelser, sier Bratland Holm.