For 2008 forventes en global vekst på 3,9 prosent, mens veksten for 2009 er beregnet til 3,0 prosent. Resesjon er et faktum i mange (vestlige) land, tilgangen til likvide midler er blitt kraftig redusert og kundenes etterspørsel faller. Dermed er mange bransjer, deriblant reiselivsnæringen, preget av stor usikkerhet. Regjeringer har imidlertid vist at de tar ansvar. De gjør en hel del for å gjenoppbygge den økonomiske tilliten, og IMF ser for seg en bedring i 2010.
Krisen har foreløpig slått hardest mot flyselskapene. Hvilket har resultert i redusert kapasitet. Den planlagte kapasitetsnedgangen for denne vinteren er 5,3 prosent  en reduksjon på 46,3 millioner seter, der USA står for halvparten av reduksjonen. I følge IATA har 26 flyselskap gått overende så langt i år.
Hotellbransjen, der det har vært en kraftig vekst i hotellrom de seneste årene, vil oppleve en nedgang i antallet bookinger og prisene vil gå ned. Budsjett- og mellomklassealternativene forventes å kunne dra fordeler av denne trenden. Samtidig forventes fortsatt vekst i markeder som India og Kina.
Nasjonale turistorganisasjoner står foran en tøff tid. I for eksempel Karibia rapporteres det om nedgang i hotellpriser, og færre flyruter til øyene. Samtidig ser organisasjonene seg om etter reisende fra andre steder, og BRIC-landene (Brasil, Russland, India og Kina) ses i større grad som potensielle kunder.
Reisebyråer og turoperatører går tilbake til sine kjernevirksomheter for å sikre sin suksess. Eksempelvis har TUI solgt sin shippingdivisjon Hapag-Lloyd, for å fokusere på turisme. Reisebyråer tilbyr skreddersydde pakker til bedriftskunder for å møte bedriftenes reduserte reisebudsjetter. Samtidig blir det stadig viktigere for byråene å ta hensyn til kundenes ønsker om å ta sosialt og miljømessig ansvar  også på reise.
Kilde: World Travel Market, Global trend report